• هرچه باید راجع به پلی استیشن ۵، کنسول نسل نهمی سونی بدانید

    • 4 تعداد لایک

هرچه باید راجع به پلی استیشن ۵، کنسول نسل نهمی سونی بدانید

    • آریزون آریزون
    • |
    • 1401/06/21 دوشنبه 21 شهریور 1401
    • |
    • زمان مطالعه 15 دقیقه
    • |
    • 1309 بار بازدید شده
    • 4 تعداد لایک

کنسول جدید و شدیدا محبوب پلی استیشن ۵، کنسول نسل نهمی سونی اکنون چند ماهی است که روانه بازار شده. پلی استیشن ۵ یا همان PS5 در روز ۱۲ نوامبر سال گذشته میلادی رسما به بازار آمد و با سطوحی دیده نشده از قدرت پردازشی، قرار است تجربه‌ای کاملا جدید و متفاوت از بازی‌های ویدیویی ارائه کند.

کنسول قبلی سونی، پلی استیشن ۴، یکی از محبوب‌ترین کنسول‌های تاریخ بود که تا ماه مه سال ۲۰۲۰ میلادی، بالغ بر ۱۰۰ میلیون واحد از آن به فروش رفت. در حال حاضر، کنسول افسانه‌ای پلی استیشن ۲ تنها دستگاه گیمینگ خانگی است که به فروشی بالاتر از این دست یافته است.

اما آیا پلی استیشن ۵ کنسولی آنقدرها جذاب و قدرتمند هست که بتواند گیمرهای سراسر جهان را درست مانند پلی استیشن ۴ حیرت‌انگیزه و مشتاق کند؟ بیایید به مرور هرآن‌چیزی بپردازیم که باید راجع به کنسول نسل نهمی سونی بدانید.

پلی استیشن ۵ در یک نگاه


پلی استیشن ۵ کنسول نسل بعدی سونی است. این دستگاه طبق نام‌گذاری‌های همیشگی PlayStation 5 یا PS5 نام گرفته است.

پلی استیشن ۵ سونی، در قیاس با کنسول قبلی شرکت ژاپنی جهش‌های بزرگی داشته است و مشخصات سخت‌افزاری بسیار قدرتمند را در کنار طراحی آینده‌نگرانه ارائه می‌کند. اصلی‌ترین رقبای این کنسول، ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس مایکروسافت هستند و بعد هم نینتندو سوییچ را داریم که البته ذاتا کنسولی صرفا خانگی نیست و تجربه‌ای هیبریدی ارائه می‌کند. به همین خاطر، نینتندو سوییچ را نمی‌توان رقیبی مستقیم برای پلی استیشن ۵ به حساب آورد و بیشتر به درد افرادی می‌خورد که می‌خواهند هم روی تلویزیون و هم به صورت پرتابل به تجربه بازی‌های مورد نظرشان بپردازند.

پلی استیشن ۵ در دو مدل به بازار آمده است: پلی استیشن ۵ استاندارد و معمولی و پلی استیشن ۵ تمام دیجیتال. این دستگاه مشخصات سخت‌افزاری کاملا یکسان دارند و تنها تفاوت اینست که در مدل تمام دیجیتال، خبری از درایو دیسک بلوری نیست و باید تمام بازی‌های آن‌ را به صورت دیجیتالی دانلود کنید.

درست مانند کنسول‌های قبلی، پلی استیشن ۵ می‌تواند نقش یک مدیا پلیر خانگی را نیز ایفا کند. این کنسول از فیلم‌های بلوری و همینطور اپلیکیشن‌های استریم محتوا پشتیبانی می‌کند و یک کنترل PS5 Media Remote هم دارد که به صورت جداگانه فروخته می‌شود.

آیا پلی استیشن ۵ ارزش خرید دارد؟


چه در حال ارتقای کنسول پلی استیشن ۴ قبلی‌تان باشید و چه بخواهید کار را با جدیدترین کنسول بازار آغاز کنید، خرید پلی استیشن ۵ کاری هزینه‌بر خواهد بود. کنسول‌ها معمولا در گذر زمان ارزشمندتر می‌شوند: یعنی زمانی که بازی‌های بیشتری برایشان عرضه می‌شود و به تجربیات گسترده‌تری دسترسی خواهید داشت. بنابراین اکنون که تنها چند ماه از عرضه پلی استیشن ۵ می‌گذرد باید از خودتان و کیف پولتان این سوال را بپرسید که خرید دستگاه ارزش‌اش را دارد یا خیر.

پاسخ این سوال حداقل تا به این لحظه آنقدرها واضح نیست. در حال حاضر بازی‌های زیادی برای پلی استیشن ۵ عرضه نشده که خریدش را فورا به شما پیشنهاد کنیم، خصوصا اگر یک کنسول پلی استیشن ۴ یا پلی استیشن ۴ پرو هم داشته باشید. فارغ از چند بازی انحصاری محدود کنسول، آنچه با خرید پلی استیشن ۵ گیرتان می‌آید پرفورمنس و گرافیک بهبودیافته بازی‌ها روی کنسول جدید سونی است. اما اینکه به چنین تجربیات دوباره‌ای علاقه دارید یا خیر، به خودتان بستگی دارد و تجربه بازی‌ها با گرافیک بالاتر لزوما دلیلی کافی برای خرید پلی استیشن ۵ به حساب نمی‌آید.

اگر در حال حاضر هیچ کنسولی ندارید، خرید پلی استیشن ۵ کاری منطقی‌تر خواهد بود. اما در عین حال نباید رقیب قدرتمند سونی، یعنی مایکروسافت و کنسول ایکس باکس سری ایکس را نیز از یاد ببرید. مگر اینکه صرفا به دنبال تجربه بازی‌های انحصاری پلی استیشن باشید (که انبوهی از آن‌ها در دسترس هستند)، سرویس اشتراکی ایکس باکس گیم پس (مشابه به سرویس نت‌فلیکس اما برای بازی‌های ویدیویی) می‌تواند روی کنسول ایکس باکس سری ایکس در بسیاری از هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کرده و امکان دسترسی سریع و ارزان به بازی‌های انحصاری مایکروسافت را نیز فراهم آورد.

یکی از حوزه‌هایی که ایکس باکس سری ایکس در آن قادر به رقابت با سونی نیست، به کنترلر دستگاه مربوط می‌شود. سونی با کنترلر جدید پلی استیشن ۵ که DualSense نام گرفته دست به ابداعاتی بزرگ و بازی‌عوض‌کن زده است. ارگونومی بهبودیافته، تریگرهای تطبیق‌پذیر و سیستم بازخورد لمسی معرکه باعث می‌شود تجربه‌ای با کنترلر سونی به دست آید که مشابه‌اش را هیچ جای دیگر نخواهید یافت.

حتی با اینکه اکنون بازی‌های نسل جدید حقیقی زیادی نداریم، با خرید پلی استیشن ۵ می‌توانید خودتان را برای آنچه در راه است آماده کنید. قیمت کنسول‌ها حداقل برای چند سال هیچ تغییری نمی‌کند. بنابراین تنها در صورتی می‌توانید تا کاهش قیمت کنسول صبر کنید که واقعا حاضر به صبری چند ساله باشید. 

طراحی پلی استیشن ۵


کنسول پلی استیشن ۵ سونی همانطور که در تصاویر دیده می‌شود، به صورت عمودی روی میز تلویزیون شما جای می‌گیرد (هرچند که امکان تعبیه افقی‌اش نیز وجود دارد) و بدنه‌ای با طراحی مشکی و سفید دارد که زبان طراحی‌اش در کنترلر جدید DualSense هم تکرار شده است. لازم به اشاره است که دو ورژن از کنسول را داریم – یک مدل استاندارد و یک مدل تمام دیجیتال که بدنه‌ای ظریف‌تر و باریک‌تر دارد. طراحی هر دو دستگاه به صورت کلی یکسان است و صرفا در مدل تمام دیجیتال، خبری از برآمدگی ناشی از درایو دیسک بلوری نیست.

و هر دو کنسول ابعادی بسیار غول‌آسا دارند. این‌ها بزرگ‌ترین کنسول‌های خانگی تاریخ هستند و از نظر ابعاد، بیشتر به کیس‌های تاور برای کامپیوترهای گیمینگ شباهت دارند. پیش از خرید دستگاه حتما به این نکته توجه کنید و به فکر فضای لازم در مقابل یا کنار تلویزیون‌تان باشید.

درحالی که کنسول از رنگ‌بندی آینده‌نگرانه سفید و مشکی برخوردار شده، پنل‌های کناری آن را می‌توان به راحتی از بدنه جدا کرد. با این قابلیت، سونی هم می‌خواسته تمیز کردن اجزای داخلی کنسول (که برای خنک نگه داشتن‌اش ضروری است) را آسان کند و هم به مشتریان امکان شخصی‌سازی پنل‌های کناری را داده. طراحی داخلی کنسول به گونه‌ای است که اکثر گرد و خاک‌ها در نقطه‌ای مشخص جمع می‌شوند و با برداشتن پنل‌های کناری، به راحتی و با کمک جارو برقی قادر به تمیز کردن دستگاه خواهید بود. به این ترتیب کنسول هم به شکلی بی‌سر و صدا به کار خود ادامه می‌دهد و هم دچار داغی بیش از حدی نمی‌شود که معمولا بر عملکرد سخت‌افزارها تاثیر می‌گذارد.

کنترلر پلی استیشن ۵


کنترلر پلی استیشن ۵ که DualSense نام گرفته بزرگ‌ترین تغییرات را در تاریخچه کنترلرهای پلی استیشن به وجود می‌آورد. این دستگاه از همان طراحی آینده‌نگرانه سفید و مشکی برخوردار است.

سونی در کنترلر جدیدش به تعبیه قابلیت‌هایی مانند بازخورد لمسی، تریگرهای تطبیق‌پذیر و میکروفون داخلی پرداخته است. DualSense ضمنا همراه با پورت شارژ USB-C از راه می‌رسد و سونی دکمه جدید Create را جایگزین دکمه Share روی DualShock 4 کرده است. در هر جعبه پلی استیشن ۵، یک کنترلر DualSense هم قرار دارد و اگر به دنبال کنترلر اضافه باشید، می‌توانید آن را به صورت جداگانه و به قیمت ۶۹.۹۹ دلار تهیه کنید.

بدون اینکه کنترلر را در دست بگیرید، درک اینکه تغییرات چقدر بوده‌اند دشوار می‌شود. تریگرهای تطبیق‌پذیر این‌طور کار می‌کنند که زیر دکمه‌های روی شانه (یعنی R2 و L2) موتوری تعبیه شده که بسته به آنچه در بازی اتفاق می‌افتد، نوعی مقاومت زیر انگشتان شما ایجاد می‌کنند. برای مثال هنگامی که مشغول تیراندازی با کمان باشید، مقاومت دکمه R2 باعث می‌شود که کشیده شدن زه کمان را زیر انگشت‌تان حس کنید. یا در مثالی دیگر، هر اتومبیلی در یک بازی مسابقه‌ای سطحی متفاوت از مقاومت را به نمایش درمی‌آورد که بازتابگر هندلینگ هرکدام است.

بازخورد لمسی هم تفاوتی بنیادین در چگونگی تجربه کردن هر لحظه از بازی‌ها به وجود می‌آورد. بسیاری از اتفاقات داخل بازی، مانند طوفان‌ها، سر خوردن روی زمین یا رانندگی روی زمین خاکی، نوعی بازخورد لمسی روی کنترلر به وجود می‌آورند و قادر به غرق شدن در حس بازی‌ها به گونه‌ای خواهید بود که قبلا هیچوقت امکان‌پذیر نبوده است. ناگفته نماند که تمام کنسول‌های پلی استیشن ۵ به صورت پیش‌فرض همراه با بازی رایگان Astro’s Playroom از راه می‌رسند که از طریق آن قادر به آشنا شدن با قابلیت‌های مختلف کنترلر خواهید بود.

اما در عین حال باید به خاطر داشت که تمام بازی‌ها از این دو قابلیت پشتیبانی نمی‌کنند. در واقع استفاده از این ویژگی‌ها به بازی‌سازان بستگی دارد و باید فرض را بر این گذاشت که عمدتا استودیوهای خود سونی به استفاده از آن‌ها می‌پردازند. 

رابط کاربری پلی استیشن ۵


سونی به بهبود رابط کاربری پلی استیشن ۵ هم پرداخته و روی المان‌هایی تازه در تجربه کاربر متمرکز بوده که در مجموع باعث می‌شوند تجربه‌ای روان‌تر از کار با دستگاه به دست آورید. درست مانند پلی استیشن ۴، تجربه کاربری پلی استیشن ۵ همچنان با محوریت دکمه PlayStation روی کنترلر DualSense ساخته شده است. با فشردن این دکمه به منوی اصلی کنسول دسترسی می‌یابید، اما شباهات همین‌جا به پایان می‌رسند.

با فشردن دکمه PlayStation هنگامی که داخل بازی هستید، حالا به منوی Control Center دسترسی پیدا می‌کنید. این منو به طرفین اسکرول می‌خورد و یک منوی زیرین دارد که دسترسی فوری به گزینه‌های کنترل صدا، لیست دوستان و چیزهایی از این دست را مهیا می‌سازد. Activities هم یک بخش تازه در این منوی جدید است. این صفحه از مجموعه‌ای از کارت‌های میانبر تشکیل شده که کاربر را به لول مشخصی درون بازی می‌برند. این کارت‌ها ضمنا میزان پیشرفت شما در یک بازی را نیز نمایش می‌دهند و با استفاده از آن‌ها قادر به مطالعه ترفندها و ویدیوهای آموزشی برای یافتن آیتم‌ها یا پشت سر گذاشتن چالش‌های دشوار خواهید بود. این کارت‌ها را ضمنا می‌توان در حال تصویر در تصویر هم مشاهده کرد.

خود Control Center هم آخرین اسکرین‌شات‌ها، اخبار مربوط به پلی استیشن و فعالیت‌های دوستان را لیست می‌کند. حالا که صحبت از دوستان شد باید گفت که گیمرها می‌توانند از همین‌جا به چت‌های صوتی بپیوندند، استریم‌های دیگران را تماشا کنند یا مستقیما وارد بازی یک نفر دیگر شوند.

سونی به بهبود رابط کاربری پلی استیشن ۵ هم پرداخته و روی المان‌هایی تازه در تجربه کاربر متمرکز بوده که در مجموع باعث می‌شوند تجربه‌ای روان‌تر از کار با دستگاه به دست آورید. درست مانند پلی استیشن ۴، تجربه کاربری پلی استیشن ۵ همچنان با محوریت دکمه PlayStation روی کنترلر DualSense ساخته شده است. با فشردن این دکمه به منوی اصلی کنسول دسترسی می‌یابید، اما شباهات همین‌جا به پایان می‌رسند.

با فشردن دکمه PlayStation هنگامی که داخل بازی هستید، حالا به منوی Control Center دسترسی پیدا می‌کنید. این منو به طرفین اسکرول می‌خورد و یک منوی زیرین دارد که دسترسی فوری به گزینه‌های کنترل صدا، لیست دوستان و چیزهایی از این دست را مهیا می‌سازد. Activities هم یک بخش تازه در این منوی جدید است. این صفحه از مجموعه‌ای از کارت‌های میانبر تشکیل شده که کاربر را به لول مشخصی درون بازی می‌برند. این کارت‌ها ضمنا میزان پیشرفت شما در یک بازی را نیز نمایش می‌دهند و با استفاده از آن‌ها قادر به مطالعه ترفندها و ویدیوهای آموزشی برای یافتن آیتم‌ها یا پشت سر گذاشتن چالش‌های دشوار خواهید بود. این کارت‌ها را ضمنا می‌توان در حال تصویر در تصویر هم مشاهده کرد.

خود Control Center هم آخرین اسکرین‌شات‌ها، اخبار مربوط به پلی استیشن و فعالیت‌های دوستان را لیست می‌کند. حالا که صحبت از دوستان شد باید گفت که گیمرها می‌توانند از همین‌جا به چت‌های صوتی بپیوندند، استریم‌های دیگران را تماشا کنند یا مستقیما وارد بازی یک نفر دیگر شوند.

پلی استیشن ۵ در برابر پلی استیشن ۵ تمام دیجیتال


همانطور که بالاتر هم اشاره کردیم، پلی استیشن ۵ در قالب دو مدل مختلف به دست مشتریان می‌رسد که یکی از آن‌ها به شکل قابل توجهی ارزان‌تر است. دو کنسول سونی برخلاف ایکس باکس سری ایکس و سری اس مایکروسافت دیوایس‌هایی کاملا متفاوت نیستند، اما انتخاب هر مدل همچنان می‌تواند کاری دشوار به حساب آید.

اما تفاوت میان پلی استیشن ۵ استاندارد و پلی استیشن ۵ تمام دیجیتال چیست؟ همه‌چیز به درایو دیسک بلوری و برچسب قیمت خلاصه می‌شوند. طراحی دو دستگاه هم اندکی متفاوت است، چرا که تعبیه درایو بلوری می‌تواند به معنای یک برجستگی در بدنه باشد. اگر صادق باشیم، پلی استیشن ۵ تمام دیجیتال ظاهری شسته‌رفته‌تر دارد و بیرون‌زدگی مربوط به درایو نوری، باعث شده تقارن طراحی در پلی استیشن ۵ استاندارد از دست برود.

گذشته از این، مشخصات سخت‌افزاری دو دستگاه کاملا یکسان است. با خرید هر کدام از کنسول‌های سونی، به سرعت بارگذاری فوق سریع و عملکرد پردازشی بی‌نقص دست خواهید یافت و شرایط اصلا مثل خرید ایکس باکس سری اس ارزان‌قیمت‌تر مایکروسافت نخواهد بود. پلی استیشن ۵ استاندارد ۵۰۰ دلار قیمت دارد و این رقم برای ورژن تمام دیجیتال به ۴۰۰ دلار می‌رسد.

اما آیا باید پلی استیشن ۵ تمام دیجیتال را به مدل استاندارد ترجیح دهید؟ اگر پاسخ‌تان به هر یک از جملات پایین مثبت است، به نظر ما باید ورژن دیجیتالی را بخرید:

  •          قصد دارم تمام بازی‌هایم را دیجیتالی بخرم.
  •          من اکنون بازی‌های فیزیکی چندانی در اختیار ندارم.
  •          قرض گرفتن بازی‌ها از دوستان کاری نیست که معمولا دست به انجامش بزنم.
  •          نیازی به درایو بلوری ندارم.

اگر هیچوقت قرار نیست از درایو بلوری دستگاه استفاده کنید، چه بهتر که ۱۰۰ دلار هم در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی شود.

مشخصات سخت‌افزاری پلی استیشن ۵

وقتی صحبت از سخت‌افزار خالص باشد، پلی استیشن ۵ بهبودهایی بسیار اساسی و چشمگیر نسبت به پلی استیشن ۵ به وجود می‌آورد. بیایید لیست مشخصات سخت‌افزاری پلی استیشن ۵ را در قیاس با پلی استیشن ۴ از نظر رد کنیم:

پلی استیشن ۵ از یک پردازنده مرکزی بهبودیافته در فرم AMD Zen 2 بهره‌مند شده که هشت هسته پردازشی دارد و با فرکانس کاری ۳.۵ گیگاهرتز عمل می‌کند. این یعنی با پردازنده‌ای به مراتب قدرتمندتر از Jaguar پلی استیشن ۴ با هشت هسته و فرکانس کاری ۱.۶ گیگاهرتز روبه‌رو هستیم. پردازشگر گرافیکی شخصی‌سازی شده AMD RDNA 2 در پلی استیشن ۵ هم بهبودی چشمگیر نسبت به پردازشگر گرافیکی GCN در نسل گذشته به حساب می‌آید.

این ترکیب پردازنده و پردازشگر گرافیکی به پلی استیشن اجازه می‌دهد که قادر به پشتیبانی از تکنولوژی رهگیری پرتو یا Ray Tracing باشد. رهگیری پرتو تکنیکی جدید در بازی‌هایی ویدیویی است که نورپردازی را به سطوحی دیده نشده و بسیار واقع‌گرایانه می‌رساند و این کار از طریق شبیه‌سازی رفتار نور در دنیای واقعی انجام می‌شود.

پلی استیشن ۵ ضمنا به یک حافظه سریع SSD با ظرفیت ۸۲۵ گیگابایت (که البته تنها ۶۶۷ گیگابایت از آن در دسترس کاربر است) بهره‌مند شده و در آینده نیز قادر به ارتقای ظرفیت داخلی دستگاه از طریق SSD های نوع NVMe خواهید بود. این یعنی نه‌تنها کاربران می‌توانند به آسانی ظرفیت ذخیره‌سازی کنسول خود را افزایش دهند، بلکه کماکان به سرعت بالای بارگذاری بازی‌ها دسترسی خواهند داشت. استفاده از SSD ضمنا فقط منجر به بالا رفتن سرعت بارگذاری‌ها نمی‌شود و به کمک آن بازی‌سازان قادر به ساخت جهان‌هایی بزرگ‌تر و پر جزییات‌تر و مدیریت بهتر حافظه سیستم خواهند بود.

افزون بر این‌ها، پلی استیشن از واحد پردازش جدید AMD نیز برخوردار شده که سونی نام Tempest Engine را برایش انتخاب کرده. با استفاده از این تکنولوژی، گیمرها می‌توانند صدای بسیار باکیفیت و سه‌بعدی را در محیط بازی‌ها و با استفاده از ابتدایی‌ترین هدفون‌ها و اسپیکرها به دست آورند. البته معمار کنسول پلی استیشن ۵، مارک سرنی، پیش از عرضه دستگاه اعتراف کرد که این تکنولوژی هنوز در مراحل نخست کار به سر می‌برد و توسعه کامل آن چند سالی طول خواهد کشید.

پس از این چه چیزی است که کنسول‌های جدید را بهتر از کنسول‌های قبلی می‌کند؟ بازی‌ها.

پلی استیشن ۵ با تقریبا تمام بازی‌هایی که پیشتر روی پلی استیشن ۴ عرضه شده‌اند سازگاری کامل دارد. در ابتدا سونی گفته بود که کنسول جدیدش با ۱۰۰ بازی برتر کنسول قبلی سازگاری دارد، اما بعد شرایط بهبود یافت و حالا ۹۹ درصد از بازی‌های پلی استیشن ۴ را می‌توان روی کنسول نسل نهمی ژاپنی‌ها نیز به اجرا درآورد.

سونی می‌گوید اکثر بازی‌های پلی استیشن ۴ بعد از اجرا شدن روی پلی استیشن ۵ از مزایای فراوان در پرفورمنس، نرخ فریم بالاتر و رزولوشن بیشتر بهره خواهند برد. البته هیچ تضمینی نیست که تمام بازی‌ها چنین عملکرد بهتری داشته باشند، اما سونی خود به آزمودن صدها بازی پرداخته و هزاران بازی دیگر نیز مورد پشتیبانی قرار خواهند گرفت. با توجه به آمار ۹۹ درصدی که بالاتر اشاره کردیم، یعنی تقریبا غیر ممکن است که بازی دلخواه‌تان روی کنسول جدید به اجرا در نیاید.

متاسفانه برای آن دسته از افرادی که سازگاری با بازی‌های بیشتری نسبت به بازی‌های پلی استیشن ۴ را طلب می‌کنند، باید بگوییم که امکان اجرای بازی‌های پلی استیشن ۱، پلی استیشن ۲ و پلی استیشن ۳ روی پلی استیشن ۵ مهیا نیست، مگر اینکه پیشتر روی پلی استیشن ۴ پورت شده باشند.

در ادامه بیایید نگاهی بیندازیم به برجسته‌ترین عناوینی که تا به این لحظه برای کنسول پلی استیشن ۵ سونی منتشر شده است:

بازی‌های انحصاری


  •          Astro’s Playroom
  •          Marvel’s Spider-Man: Miles Morales
  •          Demon’s Souls
  •          Sackboy: A Big Adventure

بازی‌های چند پلتفرمی و شخص ثالث

  • Assassin’s Creed: Valhalla
  • Borderlands 3
  • Bugsnax
  • Devil May Cry 5: Special Edition
  • Destiny 2: Beyond Light
  • Dirt 5
  • Fortnite
  • Godfall
  • Just Dance 2021
  • Overcooked: All you can eat
  • Maneater
  • NBA 2K21
  • No Man’s Sky
  • Observer: System Redux
  • Planet Coaster: Console Edition
  • The Pathless
  • Warhammer: Chaosbane — Slayer Edition
  • Watch Dogs Legion

علاوه بر بازی‌هایی که بالاتر لیست کرده‌ایم، آن دسته از خریداران پلی استیشن ۵ که اشتراک سرویس PlayStation Plus را تهیه می‌کنند فورا به لیستی بلند بالا از بازی‌ها به نام PlayStation Plus Collection دسترسی پیدا می‌کنند. این سرویس ارزش افزوده به مشترکین PS Plus اجازه می‌دهد که بدون پرداخت هیچ هزینه اضافی، به لیستی شامل ۱۸ بازی تحسین‌شده پلی استیشن ۴ دسترسی داشته باشند. این لیست شامل برخی از بهترین بازی‌هایی می‌شود که در طول عمر پلی استیشن ۴ عرضه شدند و به شرح زیر است:

  • Battlefield 1
  • Batman: Arkham Knight
  • Bloodborne
  • Days Gone
  • Detroit: Become Human
  • Fallout 4
  • Final Fantasy 15
  • God of War (2018)
  • Infamous: Second Son
  • Monster Hunter World
  • Mortal Kombat X
  • Persona 5
  • Ratchet and Clank
  • Resident Evil 7
  • The Last of Us: Remastered
  • The Last Guardian
  • Uncharted 4: A Thief’s End
  • Until Dawn

گزینه‌های جایگزین

مگر اینکه حسابی با دنیای بازی‌های ویدیویی غریبه باشید، خودتان از قبل می‌دانید که پلی استیشن ۵ تنها کنسول خانگی عرضه شده در سال ۲۰۲۰ میلادی نیست. مایکروسافت، رقیب دیرینه سونی هم در فصل پاییز گذشته به عرضه دو کنسول ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس پرداخت که هر دو ارتقایی چشمگیر نسبت به لاین‌آپ ایکس باکس وان به حساب می‌آیند.

ایکس باکس سری ایکس یک کنسول نسل بعدی حقیقی است که پرفورمنسی برابر یا گاه بالاتر از پلی استیشن ۵ ارائه می‌کند. هر دو کنسول گرافیک نسل جدید و بهبودیافته و همینطور رهگیری پرتو دارند و سرعت بارگذاری بالا و سازگاری با بازی‌های قدیمی را در آن‌ها می‌یابید.

کنسول ارزان‌قیمت‌تر ایکس باکس سری اس اما تفاوت‌هایی بزرگ با پلی استیشن ۵ تمام دیجیتال دارد، چرا که با قدرت سخت‌افزاری کمتر در پکیجی کوچک‌تر از راه می‌رسد. این ارزان‌قیمت‌ترین کنسول نسل جدیدی است که در بازار می‌یابید و ۳۰۰ دلار هزینه روی دست‌تان می‌گذارد. اما این کنسول نمی‌تواند به رزولوشن و نرخ فریمی مشابه به پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس دست پیدا کند. از سوی دیگر دستگاه به درایو بلوری هم مجهز نیست و بنابراین نمی‌توانید بازی‌های فیزیکی را روی آن به اجرا در آورید.

مایکروسافت استراتژی متفاوتی نیز در قیاس با سونی در پیش گرفته و بیشتر روی سرویس‌هایی مانند Xbox Game Pass تمرکز کرده که گزینه‌هایی مقرون به صرفه پیش روی گیمرها می‌گذارند. ایکس باکس گیم پس اساسا سرویسی مشابه به سرویس استریم محتوای نت‌فلیکس است که آرشیوی شامل چند صد بازی (و همینطور بازی‌های انحصاری ایکس باکس) را در ازای ماهانه ۱۰ دلار، به گیمرها اجازه می‌دهد. این سرویس هم روی ایکس باکس در دسترس است و هم روی کامپیوترهای شخصی.

اگرچه قیاس این دو کنسول آنقدرها آسان نیست، اما نینتندو سوییچ هم می‌تواند جایگزینی معرکه برای پلی استیشن ۵ باشد. این کنسول با گذشت ۴ سال از زمان عرضه‌اش همچنان فروشی تحسین‌برانگیز دارد و درست مانند کنسول‌های سونی، از آرشیوی غنی از بازی‌های انحصاری برخوردار است که نمی‌توانید آن‌ها را هیچ جای دیگری تجربه کنید. این کنسولی کوچک و قابل حمل است و بنابراین امکان تجربه‌ بازی‌ها را هم روی تلویزیون منزل و هم در جاهایی مانند تخت خواب یا اتوبوس مهیا می‌سازد.

اما باید در نظر داشت که سخت‌افزار سوییچ قرار نبوده سخت‌افزاری فوق‌العاده قدرتمند باشد و بنابراین خبری از نرخ فریم بسیار بالا یا رزولوشن 4K برای بازی‌ها نیست. نینتندو همواره گیم‌پلی را در اولویت نسبت به گرافیک قرار داده و بنابراین بازی‌های سوییچ اگرچه آنقدرها گرافیکی نیستند، اما تجربه‌ای بی‌نظیر برای گیمرها به ارمغان می‌آورند.

لوازم جانبی


پلی استیشن ۵ در جعبه‌اش هرآنچه یک گیمر عادی نیاز دارد را جای داده، اما اگر به دنبال بهبود هرچه بیشتر تجربه کار با این کنسول باشید، می‌توانید به سراغ لوازم جانبی آن هم بروید که در ادامه به صورت مختصر نگاهی به آن‌ها می‌اندازیم.

اکر به دنبال تجربه‌ بازی‌های آنلاین و چند نفره هستید، یکی از نخستین چیزهایی که نیاز دارید هدستی باکیفیت است. سونی یک هدست انحصاری معرکه برای کنسولش ساخته که Pulse 3D نام دارد و با همان زبان طراحی پلی استیشن ۵ و کنترلر DualSense ساخته شده. این هدست به لطف تکنولوژی صوتی Tempest 3D از صدای سه‌بعدی پشتیبانی می‌کند و تا سقف ۱۲ ساعت عمر باتری دارد.

از دیگر لوازم جانبی ضروری می‌توان به یک کنترلر DualSense ثانویه اشاره کرد. با خرید کنترلر دوم، امکان تجربه دونفره بازی‌ها با دوستان و اعضای خانواده مهیا می‌شود یا زمانی که باتری یک کنترلر تمام شده، می‌توانید فورا کنترلر دوم را به دست بگیرید و بازی را آغاز کنید. سونی ضمنا یک پایه شارژ هم ساخته که دو کنترلر روی آن جای می‌گیرد و زمانی که پای کنسول نیستید، DualSense هایتان را شارژ می‌کند.

و گذشته از این‌ها ممکن دلتان یک ریموت کنترلر PlayStation 5 Media برای استریم محتوا، یک هدست واقعیت مجازی PlayStation VR برای تجربه بازی‌های تازه و همینطور یک دوربین PS5 HD Camera برای استریم آنلاین بازی‌هایتان بخواهد. تمام این‌ها لوازمی ارزشمند، با کیفیت و نسبتا خوش‌قیمت هستند که به انواع نیازهای شما پاسخ می‌دهند.

ثبت نظر

*
*