• آیا این طراحی نهایی کنسول پلی استیشن 5 است؟

    • 6 تعداد لایک

آیا این طراحی نهایی کنسول پلی استیشن 5 است؟

    • آریزون آریزون
    • |
    • 1398/06/03 یکشنبه 3 شهریور 1398
    • |
    • زمان مطالعه 6 دقیقه
    • |
    • 1855 بار بازدید شده
    • 6 تعداد لایک

اواسط هفته گذشته بود که با کشف و انتشار عمومی یک پتنت که از سوی شرکت سونی به ثبت رسیده بود، با تصویری مواجه شدیم که گویا متعلق به طراحی کنسول شدیداً مورد انتظار پلی استیشن 5 است.

بنابر طراحی قرار گرفته در پتنت سونی، PS5 کنسول با ظاهری شبیه به حرف V خواهد بود که در زبان لاتین، به معنای شماره پنج است. گذشته از این طراحی کلی، فن‌هایی در طرفین دستگاه به کار گرفته شده که وظیفه‌شان، خنک نگه داشتن دستگاه است. با توجه به اینکه پلی استیشن به فن‌های پر سر و صدا و داغ کردن بیش از حد معروف است، طراحی جدید بسیار هوشمندانه و در عین حال اندکی نامتعارف به نظر می‌رسد. خصوصاً با در نظرگیری این موضوع که پلی استیشن 5 قرار است کنسولی بسیار قدرتمند باشد که هم ایکس باکس بعدی مایکروسافت و هم کارت‌های گرافیک سری RTX انویدیا را به چالش خواهد کشید.

در صورتی که در تشخیص جزییات تصویر ارائه شده در پتنت سونی با مشکل مواجه هستید و نمی‌توانید تصور کنید که شکل نهایی دستگاه چطور خواهد بود، وبلاگ هلندی LetsGoDigital به کمک‌تان آمده است. این خبرگزاری فعال در حوزه تکنولوژی چندین رندر با کیفیت از طراحی کنسول آماده کرده که شمایل کلی آن را به نمایش می‌گذارند.

اگر نظر ما را بخواهید، تمامیت کنسول بسیار معرکه و آینده‌نگرانه به نظر می‌رسد. این دستگاه گویا قرار است شباهتی به معماری ساختمان‌های آینده یا نوعی عینک واقعیت مجازی بسیار پیشرفته داشته باشد.

در رندرهای LetsGoDigital، فن‌های پلی استیشن 5 به رنگ آبی بسیار جذابی درآمده‌اند و در جلوی دستگاه هم چند دکمه حساس به فشار داریم که به وظایفی مانند روشن و خاموش کردن کنسول، اجکت دیسک‌های بازی و کنترل پخش دیسک‌های بلوری را برعهده دارند. البته که باید این احتمال را هم داد که این طراحی نهایی کنسول پلی استیشن 5 نیست. برخی گمانه می‌زنند که این طراحی متعلق به کیت توسعه‌دهندگان است و حداقل یک توسعه‌دهنده تا به این لحظه چنین موضوعی را تایید کرده است.

متیو اسکات، طراح ارشد استودیوی Codemasters اخیراً حساب کاربری خود در توییتر را به دست گرفت و تایید کرد که طراحی موجود در پتنت واقعاً متعلق به پلی استیشن 5 است. به گفته اسکات، آخرین کیت توسعه‌دهندگان PS5 شباهت زیادی به رندرهای داخل این مقاله داشته است.

او در توییت خود نوشت: «این یک کیت توسعه‌دهنده است، تعدادی از آن را در دفترمان داریم». البته که چندان رایج نیست که توسعه‌دهندگان آزادانه درباره چنین خبرهایی اظهار نظر کنند، زیرا شرکت‌های تولیدکننده کنسول معمولاً قرارداد عدم افشایی با بازی‌سازان امضا می‌کنند که آن‌ها را از هرگونه صحبت عمومی درباره سخت‌افزار منع می‌کند. احتمالاً به خاطر همین موضوع هم باشد که توییت اسکات تنها چند ساعت بعد پاک شد.

لازم به اشاره است که در نسل قبلی کنسول‌های بازی، اتفاق چندان غیر معمولی نبود که سخت‌افزار آزمایشی و مخصوص توسعه‌دهندگان تفاوت‌های اساسی از منظر طراحی با نسخه نهایی و مخصوص مصرف‌کنندگان داشته باشد. شاید هم با مستندات پنتنی مواجه هستیم که صرفاً فراتر از مرحله طراحی نرفته و هیچوقت مورد استفاده قرار نگرفته.

یک نکته دیگر که باعث می‌شود به صحت این خبر شک کنیم، نام یاسوهیرو اوتوری، یکی از مهندسین شرکت سونی است که به صورت اشتباه در پتنت هجی شده است. شاید با یک اشتباه نوشتاری ساده طرف باشیم، اما چنین اشتباهاتی واقعاً به ندرت در مستندات رسمی یک شرکت رخ می‌دهند.

تا به امروز که این مقاله نوشته می‌شود، سونی به شکلی عمومی اعلام کرده که اوایل سال ۲۰۲۰ میلادی باید منتظر رونمایی و عرضه پلی استیشن 5 باشیم. به این ترتیب، طراحی نهایی کنسول قطعاً تا این لحظه مشخص شده است. از منظر مشخصات سخت‌افزاری داخلی هم طی چند وقت اخیر جزییات بیشتری از توانایی‌های PS5 در فضای مجزای منتشر شده است.

تا به اینجای کار می‌دانیم که پلی استیشن 5 به طور یقین کنسولی بسیار قدرتمند خواهد بود که ایکس باکس بعدی مایکروسافت با نام رمز «پروژه اسکارلت» را به چالش خواهید کشید. سونی رسماً تایید کرده که در این کنسول می‌توانیم منتظر قابلیت‌هایی نظیر پشتیبانی از پخش محتوای 8K، پشتیبانی از رهگیری پرتو و صدای سه‌بعدی برای درگیرکنندگی هرچه بیشتر بازی‌ها باشیم. این دستگاه ضمناً از یک SSD بهره‌مند خواهد بود تا مدت‌ زمان بارگذاری بازی‌ها به شکلی چشمگیر کاهش یابد. البته که تمام این بهبودها ارزان نخواهد بود و گفته می‌شود پلی استیشن با برچسب قیمتی کلان روانه بازار خواهد شد.

منبع: T3

ثبت نظر

*
*