• هرآنچه راجع به سری آیفون ۱۳ اپل باید بدانیم

    • 14 تعداد لایک

هرآنچه راجع به سری آیفون ۱۳ اپل باید بدانیم

    • آریزون آریزون
    • |
    • 1400/06/25 پنجشنبه 25 شهریور 1400
    • |
    • زمان مطالعه 7 دقیقه
    • |
    • 2135 بار بازدید شده
    • 14 تعداد لایک

در هر سال و در بازه زمانی مشخصی، اپل از تازه‌ترین ورژن از موبایل‌های هوشمند شدیدا محبوب خود رونمایی می‌کند. امسال هم طبق رویه همیشگی شاهد رونمایی از موبایل‌های سری آیفون ۱۳ بودیم و به نظر می‌رسد اپل بیش از اینکه به دنبال اعمال تغییرات اساسی بوده باشد، سعی کرده خانواده آیفون ۱۲ را بهبود بخشیده و موبایل‌هایی بی‌نقص‌تر به دست مشتریان برساند.

با در نظرگیری این موضوع، باید بدانید که میان آیفون‌های سال ۲۰۲۰ و سال ۲۰۲۱ تفاوت‌های کوچکی وجود دارد. از سوی دیگر دوباره شاهد عرضه چهار مدل مختلف هستیم که می‌توانند مشتریان را تا حدی گیج کرده و به خطا بیندازند. اما جای نگرانی نیست، چرا که در این مقاله به تشریح هرآن‌چیزی می‌پردازیم که باید راجع به خانواده آیفون ۱۳ بدانید و به این ترتیب، خریدی آگاهانه‌تر خواهید داشت.

خانواده آیفون ۱۳ در یک نگاه

یک نگاه

اپل در روز ۱۴ سپتامبر سال ۲۰۲۱ از خانواده آیفون ۱۳ رونمایی کرد. پیش‌خرید این موبایل‌ها از روز ۱۷ سپتامبر آغاز می‌شود و در روز ۲۴ سپتامبر هم شاهد عرضه گسترده آن‌ها به بازار بین‌المللی خواهیم بود.

گذشته از تفاوت‌های کوچک نسبت به نسل قبل، به زحمت قادر به مشاهده تفاوت‌های به وجود آمده در آیفون‌های امسال خواهید بود. درست مانند سال گذشته میلادی شاهد عرضه این دیوایس‌ها در قالب چهار مدل هستیم و هر مدل نیز ابعادی کاملا یکسان با همتای سال گذشته خود دارد. تعداد دوربین‌های تعبیه شده در پشت هر دستگاه نسبت به قبل بدون تغییر باقی مانده، اما شاهد اعمال تغییراتی در مدل‌های ارزان‌قیمت‌تر نیز هستیم. بخش جلویی چهار موبایل جایی است که میزبان بیشترین میزان تغییرات بوده و برای نخستین بار، شاهد کوچک‌تر شدن ناچ (یا همان بریدگی در بالای نمایشگر) بوده‌ایم.

در خانواده آیفون ۱۳، مدل آیفون ۱۳ مینی ارزان‌قیمت‌ترین گزینه به حساب می‌آید. این دستگاه به صورت خاص برای آن‌هایی ساخته شده که دیوایس‌های کوچک‌تر را ترجیح می‌دهند و به نمایشگری ۵.۴ اینچی و مشخصات سخت‌افزاری تقریبا یکسان با آیفون ۱۳ استاندارد مجهز شده. آیفون ۱۳ مینی با قیمت پایه ۶۹۹ دلار از راه می‌رسد و به این ترتیب ارزان‌ترین دستگاهی است که اپل امسال برای مشتریان خود تدارک دیده است.

بعد از این هم شاهد آیفون ۱۳ استاندارد هستیم. با ابعادی کاملا یکسان نسبت به آیفون ۱۲ استاندارد، این مدل به نمایشگری ۶.۱ اینچی مجهز شده است. از سوی دیگر ساختار دوربین در پشت کاملا یکسان است و یک سنسور اصلی در کنار لنز فوق عریض را شاهد هستیم. مدل پایه این دستگاه ۷۹۹ دلار روی دست‌تان هزینه می‌گذارد.

یک گام بالاتر از مدل استاندارد، آیفون ۱۳ پرو را داریم. این مدل از نظر ابعاد تفاوتی با آیفون ۱۳ عادی ندارد، اما به دوربینی سه‌گانه در پشت مجهز شده و چند ارتقا مهم دیگر را نیز نسبت به آن به ارمغان می‌آورد. لنز سوم در این موبایل از نوع تله‌فوتو است که به زوم کردن روی سوژه‌های دوردست کمک می‌کند. این موبایل حداقل ۹۹۹ دلار روی دست‌تان هزینه خواهد گذاشت.

در نهایت نوبت به گران‌قیمت موبایل در خانواده آیفون ۱۳ می‌رسد که مدل پرو مکس است. این بزرگ‌ترین موبایل در خانواده دیوایس‌های جدید اپل به حساب آمده و نمایشگری ۶.۷ اینچی دارد. از نظر مشخصات سخت‌افزاری، شاهد تفاوتی با آیفون ۱۳ پرو نیستیم اما در عوض می‌توانید منتظر باتری بزرگ‌تر و قابلیت‌هایی اندک بهتر باشید. با توجه به اینکه این بهترین موبایل جدید اپل به حساب می‌آید، گران‌قیمت‌ترین گزینه نیز هست و با برچسب قیمت پایه ۱۰۹۹ در دسترس قرار خواهد گرفت.

آیا آیفون ۱۳ اپل ارزش خرید دارد؟

ارزش خرید

در سال ۲۰۲۰ میلادی، اپل تغییرات بنیادین در بسیاری از المان‌های طراحی موبایل‌های آیفون ایجاد کرد. به عنوان مثال شاهد بازگشت طراحی مربعی‌شکل آیفون ۴، تغییر طراحی ماژول دوربین پشتی و بهبودهای دیگر در گوشه و کنارها بودیم. از سوی دیگر، اپل از موبایل آیفون ۱۲ مینی هم پرده برداشت که برای مشتریانی خاص‌تر ساخته شده.

امسال اما اپل تغییرات چندانی به وجود نیاورده. بله، در جلوی موبایل‌ها شاهد بریدگی اندک کوچک‌تر نمایشگر هستیم، مشخصات داخلی بهبود یافته‌اند و از نظر قابلیت‌های جدید هم با کمبود خاصی روبه‌رو نیستیم. اما به صورت کلی اگر پیشتر آیفون ۱۲ را خریداری کرده باشید، احتمالا دلایل کافی برای ارتقای موبایل خود و خرید آیفون ۱۳ را نیابید.

با این وجود اگر تاکنون هیچ موبایل آیفونی نداشته‌اید یا از آخرین آیفونی که خریده‌اید چند سال می‌گذرد، خانواده آیفون ۱۳ شامل بهترین موبایل‌هایی است که اپل تاکنون روانه بازار کرده است. این دیوایس‌ها به سریع‌ترین پردازنده ممکن، بهترین دوربین‌‌ها، جدیدترین قابلیت و –احتمالا بهتر از همه- باتری‌هایی بزرگ‌تر با قابلیت پشتیبانی از شارژ سریع‌تر مجهز شده‌اند.

البته که در بازار بی‌شمار موبایل اندرویدی هم داریم که با مشخصاتی یکسان یا حتی بهتر از آخرین آیفون‌ها از راه می‌رسند. در بخش پایانی این مقاله برخی از برجسته‌ترین و بهترین رقبای خانواده آیفون ۱۳ را نیز به شما معرفی خواهیم کرد.

مشخصات سخت‌افزاری خانواده آیفون ۱۳

مشخصات سخت افزاری

گذشته از ابعاد فیزیکی، آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ مینی اساسا موبایلی یکسان هستند. به صورت مشابه، آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس هم شباهت بسیار زیادی دارند و اصلی‌ترین وجه تمایز، ابعاد بزرگ‌تر مدل مکس است. در ادامه مشخصات سخت‌افزاری هرکدام از موبایل‌های جدید اپل را مشاهده خواهید کرد.

 آیفون ۱۳ مینیآیفون ۱۳آیفون ۱۳ پروآیفون ۱۳ پرو مکس

نمایشگر

۵.۴ اینچی از نوع اولد

۶.۱ اینچی از نوع اولد

۶.۱ اینچی از نوع اولد ۱۲۰ هرتز

۶.۷ اینچی از نوع اولد ۱۲۰ هرتز

پردازنده

A15 Bionic

A15 Bionic

A15 Bionic

A15 Bionic

حافظه رم

۴

۴

۶

۶

حافظه داخلی

۱۲۸ و ۲۵۶ و ۵۱۲

۱۲۸ و ۲۵۶ و ۵۱۲

۱۲۸ و ۲۵۶ و ۵۱۲ و ۱ ترابایت

۱۲۸ و ۲۵۶ و ۵۱۲ و ۱ ترابایت

باتری

۲۴۰۶ میلی‌آمپر ساعت

۳۰۹۵ میلی‌آمپر ساعت

۳۰۹۵ میلی‌آمپر ساعت

۴۳۵۲ میلی‌آمپر ساعت

دوربین اصلی

۱۲ عریض، ۱۲ فوق عریض

۱۲ عریض، ۱۲ فوق عریض

۱۲ عریض، ۱۲ فوق عریض، ۱۲ تله‌فوتو

۱۲ عریض، ۱۲ فوق عریض، ۱۲ تله‌فوتو

دوربین سلفی

۱۲

۱۲

۱۲

۱۲

قیمت ۶۹۹ دلار ۷۹۹ دلار ۹۹۹ دلار ۱۰۹۹ دلار


کدام مدل به نمایشگر ۱۲۰ هرتز مجهز شده؟

نمایشگر 120 هرتز

موبایل‌های پرچمدار اندرویدی از چند سال پیش همراه با نمایشگرهایی از راه رسیده‌اند که نرخ تازه‌سازی بالا دارند. اپل هم قبلا با استفاده از برند «پرو موشن» به عرضه محصولاتی پرداخته که نمایشگرهایی با نرخ تازه‌سازی بالا داشتند، از جمله دیوایس‌های سری آیپد پرو. با این حال تکنولوژی پرو موشن هیچوقت راه خود را به دیوایس‌های آیفون باز نکرده بود و این یعنی که دیوایس‌های مورد اشاره همگی نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتز داشتند.

این رویه اما امسال تغییر کرده و موبایل‌های سری آیفون ۱‍۳ همراه با نمایشگری به دست مشتریان خواهند رسید که نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز دارد و دو برابر بیشتر از آیفون‌های قبلی است.

اما نرخ تازه‌سازی بالاتر چه مزایایی با خود به همراه می‌آورد؟ با نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز اساسا شاهد انیمیشن‌هایی نرم‌تر روی صفحه موبایل خود بود. برای مثال اسکرول کردن در اپلیکیشن اینستاگرام با نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتز باعث می‌شود صفحه را به شکلی جهنده تماشا کنید. اما یک نمایشگر ۱۲۰ هرتز همه‌چیز را روان‌تر به تصویر می‌کشد. به این ترتیب تجربه کاربری آیفون‌ها به هنگام استفاده روزمره بهبود خواهد یافت و از سوی دیگر تجربه بازی‌های موبایل هم شکلی جذاب‌تر از همیشه به خود خواهند گرفت. آن دسته از گیمرهایی که بازی‌های موبایل را جدی می‌گیرند و بسیار رقابتی ظاهر می‌شوند، می‌توانند دست بالا را نسبت به دیگر بازیکنان در برخی بازی‌های خاص داشته باشند.

متاسفانه اما تکنولوژی پرو موشن اپل امسال تنها سر از مدل‌های پرو در خانواده آیفون ۱۳ درآورده است. به عبارت دیگر موبایل‌های آیفون ۱۳ استاندارد و آیفون ۱۳ مینی نمایشگر ۱۲۰ هرتز ندارند و در عوض نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز را تنها در آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس خواهید یافت.

دوربین آیفون ۱۳

دوربین

در سال گذشته میلادی، آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ مینی همراه با یک لنز استاندارد از راه رسیدند و از سوی دیگر شاهد سنسور فوق عریض بودیم. در این بین مدل‌های پرو هم همان لنزها را داشتند اما از یک سنسور سوم برای قابلیت‌های تله‌فوتو بهره‌مند شده‌اند. امسال هم شاهد ساختاری کاملا یکسان در موبایل‌های سری آیفون ۱۳ اپل هستیم.

البته اشتباه نکنید، منظورمان این نیست که اپل مشخصات سخت‌افزاری دوربین موبایل‌های خود را ارتقا نداده است. دوربین فوق عریض موجود در مدل‌های پرو و پرو مکس پیشتر گشودگی دهانه لنزی معادل f/2.4 داشتند و این رقم حالا به f/1.8 رسیده و یعنی تجربه بهتری از تصویربرداری در شرایط کم‌نور حاصل می‌شود. با این همه، لنز جدیدی در هیچ‌یک از آیفون‌های تازه از راه رسیده به چشم نمی‌خورد.

اپل ضمنا از ترفندهای نرم‌افزاری تازه هم در سری آیفون ۱۳ استفاده کرده است. برای مثال شاهد پشتیبانی از حالت سینماتیک هستیم که افکت بوکه (یا تاری پس‌زمینه) را به ویدیوها می‌آورد و حالا تمام لنزها (و نه فقط لنز اصلی) از تصویربرداری در شب پشتیبانی می‌کنند. از سوی دیگر ویدیوهای ProRes هم راه خود را به مدل‌های پرو باز خواهند کرد، اما باید تا اواخر سال جاری میلادی منتظر بمانید تا در دسترس قرار بگیرند.

وقتی صحبت از فیلم‌برداری و تصویربرداری باشد، خانواده آیفون ۱۳ بدون تردید شامل بهترین دیوایس‌هایی خواهد بود که اپل تاکنون ساخته است. با این همه باید بدانید که بهبودهای به وجود آمده آنقدرها چشمگیر نیستند و اگر آیفون ۱۲ (یا حتی آیفون ۱۱) را در اختیار دارید، این‌طور نیست که مجبور به خرید دیوایس‌های جدید باشید.

عمر باتری آیفون ۱۳

عمر باتری

یکی از بهترین اخباری که راجع به آیفون‌های جدید شنیده‌ایم این بوده که اپل ظرفیت باتری تمام مدل‌ها را افزایش داده است. در ترکیب با چیپست جدید این موبایل‌ها (که در بخش بعدی به آن‌ها خواهیم پرداخت) عمر باتری هر چهار موبایل بسیار بهتر از آن‌چیزی خواهد بود که در مدل‌های سال گذشته مشاهده کرده‌ایم.

همانطور که احتمالا انتظارش را دارید، بزرگ‌ترین موبایل –یعنی آیفون ۱۳ پرو مکس- با بیشترین ظرفیت باتری از راه می‌رسد. آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ پرو هم هر دو باتری‌هایی بزرگ‌تر نسبت به مدل‌های سال پیش دارند و این موضوع حتی راجع به آیفون ۱۳ مینی کوچک‌اندام هم مصداق دارد. اگرچه هنوز نمی‌توانیم عملکرد این باتری‌ها را در دنیای واقعی بسنجیم، اما می‌توان حدس زد که عمر باتری هر چهار موبایل حدودا ۱۰ الی ۲۰ درصد نسبت به مدل‌های سال پیش بهبود خواهد یافت.

در نظر داشته باشید که درست مثل رویه سال گذشته، اپل از تعبیه شارژر در جعبه موبایل‌های سری آیفون ۱۳ طفره رفته است. بنابراین لازم است یا یک شارژر جدید را به صورت جداگانه خریداری کنید یا به استفاده از شارژری بپردازید که همین حالا در اختیار دارید. آیفون‌های جدید درست مثل قبل با سرعت ۲۰ وات شارژ می‌شوند اما خبر خوب اینکه همگی از شارژ بی‌سیم هم پشتیبانی می‌کنند.

پرفورمنس آیفون ۱۳

پرفورمنس

خانواده آیفون ۱۳ اپل قوت گرفته از جدیدترین و بهترین چیپستی است که اپل تاکنون ساخته و این چیپست A15 Bionic نام دارد. این پردازنده با فرآیند ۵ نانومتری ساخته می‌شود و گرچه هنوز فرصتی برای بررسی بنچمارک‌های آن نیافته‌ایم، اما می‌توانیم با اطمینان خاطر بگوییم که سریع‌ترین پردازنده موجود در بازار کنونی خواهد بود. بله، حتی سریع‌تر از چیپست اسنپدراگون ۸۸۸ پلاس شرکت کوالکام.

به همین ترتیب، پرفورمنس چیزی نیست که هنگام خرید موبایل‌های آیفون ۱۳ نگران آن باشید. این چیپست آنقدر قدرتمند خواهد بود که بدون هیچ مشکلی و با بالاترین سرعت ممکن به تمام وظایف مورد نیاز شما رسیدگی خواهد کرد. البته باید توجه داشت که مدل‌های پرو به حافظه رم بیشتری مجهز شده‌اند و بنابراین هنگام رسیدگی به وظایف سنگین، عملکردی نسبتا بهتر را به نمایش خواهد گذاشت، خصوصا اگر چندین اپلیکیشن باز در پس‌زمینه داشته باشید.

 چیپست جدید اپل به احتمال فراوان اندکی بهینه‌تر از چیپست سال پیش ظاهر شود. این یعنی در کنار افزایش ظرفیت باتری در چهار موبایل، می‌توانیم منتظر عمر باتری به مراتب بیشتری باشیم که احتمالا بالاخره نظر مشتریان ناراضی از عمر باتری را به خود جلب کند.

نرم‌افزار آیفون ۱۳ و به‌روزرسانی‌ها

نرم افزار

تمام موبایل‌های سری آیفون ۱۳ به صورت پیش‌فرض همراه با سیستم عامل iOS 15 از راه خواهند رسید. این تازه‌ترین نسخه از سیستم عامل بسیار محبوب اپل است. به صورت کلی، آیفون‌ها برای پنج سال مورد پشتیبانی نرم‌افزاری قرار می‌گیرند و این یعنی در صورت خرید آیفون ۱۳، حداقل تا ۲۰۲۶ میلادی به دست فراموشی سپرده نخواهید شد و می‌توانید آخرین به‌روزرسانی‌ها را دریافت کنید.

اگر همین حالا آیفونی دیگر در اختیار دارید و بیشتر از ۵ سال از عمر آن نمی‌گذرد، شما هم قادر به دریافت iOS 15خواهید بود. بنابراین اگر صرفا دنبال دسترسی به iOS 15 هستید، دلیلی ندارید که به خرید آیفون ۱۳ بپردازید.

در iOS 15 مشتریان می‌توانند منتظر تغییرات گسترده در چگونگی دریافت نوتیفیکیشن‌ها، تماس‌های فیس‌تایم بهبودیافته، امکان آپلود کارت شناسایی درون Wallet و چیزهایی از این دست باشند.

آیفون ۱۳ در برابر آیفون ۱۲

12vs13

همانطور که تاکنون چندین بار گفتیم، خانواده آیفون ۱۳ اپل آنقدرها متفاوت از خانواده آیفون ۱۲ سال پیش میلادی ظاهر نمی‌شود. با این همه، شاهد چند ارتقا و بهبود هستیم که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. در نظر داشته باشید که این لیست شامل تمام تفاوت‌ها نیست و صرفا به اشاره به برجسته‌ترین تفاوت‌ها و تغییرات پرداخته‌ایم:

ناچ کوچک‌تر، دوربین‌های بزرگ‌تر: ناچ یا همان بریدگی نمایشگر در مدل‌های مختلف سری آیفون ۱۳ کوچک‌تر از آن چیزی است که در موبایل‌های آیفون قبلی مشاهده کرده‌ایم. از سوی دیگر، ماژول دوربین اصلی و پشتی اندکی روی مدل‌های پرو بزرگ‌تر است و طراحی متفاوتی نسبت به مدل‌های غیر پرو دارد. شمار و نوع لنزها اما همان چیزی هستند که در خانواده آیفون ۱۲ مشاهده کرده‌ایم.

پرو موشن: آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس حالا همراه با نمایشگرهای «پرو موشن» از راه می‌رسند که نام منتخب اپل برای نمایشگرهایی با نرخ به‌روزرسانی بالا است. این نمایشگرها می‌توانند از نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز پشتیبانی کنند. آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ مینی اما همچنان نمایشگرهایی ۶۰ هرتز دارند.

باتری: باتری موجود در مدل‌های گوناگون آیفون ۱۳ اندکی بزرگ‌تر از آن‌چیزی خواهد بود که در موبایل‌های آیفون ۱۲ مشاهده کردیم. به این ترتیب می‌توان منتظر عمر باتری اندک بهتر بود.

دوربین‌ها: دوربین فوق عریض موجود در آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس ارتقایی مهم داشته‌اند و به جای گشودگی دهانه لنز f/2.4 با گشودگی f/1.8 از راه می‌رسند. به این ترتیب، تصویربرداری در شرایط کم‌نور بهبود فراوان خواهد یافت. سایر لنزها هم به‌روزرسانی‌هایی نسبی داشته‌اند. توجه داشته باشید که لنزهای اصلی و فوق عریض موجود در آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ مینی بدون هیچ تغییر باقی مانده‌اند.

حافظه ذخیره‌سازی: ظرفیت پایه برای ذخیره‌سازی داده در آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ مینی حالا ۱۲۸ گیگابایت است و دیگر شاهد مدل ۶۴ گیگابایتی نیستیم. این رقم در بیشترین حالت به ۵۱۲ گیگابایت می‌رسد که در میان گزینه‌های سال گذشته میلادی به چشم نمی‌خورد. از سوی دیگر، مدل‌های پرو برای نخستین بار در میان موبایل‌های آیفون اپل با سقف ۱ ترابایت فضای ذخیره‌سازی داخلی در دسترس قرار خواهند گرفت.



ثبت نظر

*
*

نظرات

  • avatar
    محمد

    شاهکار جدید اپل

    به نظرم فوق العاده هستش این گوشی مرسی از مقاله مفیدتون

    پنجشنبه 25 شهریور
  • avatar
    اردلان

    مقاله مفیدی بود

    ممنون از مقاله خوبی که گذاشتید مقاله کاملی بود و بسیار مفید برای من. لطفا اگر براتون امکانش هست در رابطه با آیپد های جدید هم یک مقاله قرار بدید. و اینکه فکر میکنید تا دو ماه آینده آیفون های سری 13 رو موجود بکنید؟

    پنجشنبه 25 شهریور