• هرآنچه در مراسم ماه سپتامبر اپل معرفی شد

    • 2 تعداد لایک

هرآنچه در مراسم ماه سپتامبر اپل معرفی شد

    • آریزون آریزون
    • |
    • 1400/06/28 یکشنبه 28 شهریور 1400
    • |
    • زمان مطالعه 8 دقیقه
    • |
    • 1249 بار بازدید شده
    • 2 تعداد لایک

بعد از ماه‌ها انتشار شایعه، خبر و گمانه‌زنی، اپل بالاخره مراسم مورد انتظار ماه سپتامبر خود را برگزار کرد و در جریان آن از خانواده موبایل‌های جدید آیفون ۱۳ رونمایی کرد. علاوه بر رونمایی از جدیدترین آیفون‌های پرچمدار، مراسم اخیر اپل که «California Streaming» نام داشت شامل رونمایی از اپل واچ سری ۷، آیپد مینی کاملا جدید و محصولاتی دیگر بود. به مطالعه این مقاله ادامه دهید تا هرآنچه در مراسم اپل اتفاق افتاد را به شما بگوییم.

آیپد ۹

ipad 9

مراسم اپل با رونمایی از یک آیپد اقتصادی جدید آغاز شد که در واقع آیپد نسل نهم اهالی کوپرتینو به حساب می‌آید. این تبلت جدید از چیپست A13 Bionic شرکت اپل بهره می‌برد که البته به گفته آن، با افزایش ۲۰ درصد پرفورمنس همراه شده است. با این به‌روزرسانی جدید، آیپد ۹ حالا ۶ برابر سریع‌تر از پرفروش‌ترین تبلت اندرویدی جهان و ۳ برابر سریع‌تر از پرفروش‌ترین کروم‌بوک جهان به حساب می‌آید.

از منظر طراحی، آیپد جدید اپل عمدتا ظاهر مدل پیشین را حفظ کرده و از نمایشگری ۱۰.۲ اینچی برخوردار شده است. یک تغییر قابل توجه اما استفاده از تکنولوژی نمایشگر True Tone است که بالاخره در آیپدی ارزان‌قیمت هم در دسترس قرار گرفته. این قابلیت می‌تواند محتوای در حال نمایش را با دمای رنگی اتاقی که در آن حضور دارید همگام کنید. آیپد ۹ ضمنا از یک دوربین فوق عریض جدید در جلو برخوردار شده که از قابلیت Center Stage پشتیبانی می‌کند. Center Stage می‌تواند دوربین را به صورت خودکار روی سوژه (یا کاربر) نگه دارد، حتی زمانی که در حال قدم زدن در مقابل دستگاه هستید.

از این‌ها که بگذریم، اپل تغییراتی در حافظه داخلی هم به وجود آورده و حالا با همان قیمت‌گذاری سابق (یعنی ۳۲۹ دلار) قادر به خرید نسخه پایه ۶۴ گیگابایتی (به جای ۳۲ گیگابایت) خواهید بود. آیپد نسل نهمی جدید اپل همین حالا برای پیش‌سفارش در دسترس قرار گرفته و از روز جمعه، ۲۴ سپتامبر روانه بازار خواهد شد. 

آیپد مینی

ipad mini

بعد از این، اپل تمرکز خود را معطوف به آیپد مینی کرد که به صورت کامل و چشمگیر بازطراحی شده است. آیپد مینی جدید از یک نمایشگر ۸.۳ اینچی با حاشیه‌هایی باریک در طرفین بهره‌مند شده است. دکمه هوم حالا به صورت کامل حذف شده و جای خود را به یک دکمه پاور داده که درون آن هم تکنولوژی Touch ID برای احراز هویت به چشم می‌خورد. در پایین دستگاه پورت USB-C را خواهید یافت و از سوی دیگر امکان پشتیبانی از اپل پنسیل نسل دوم مهیا شده است.

آیپد مینی از پردازنده جدید A15 Bionic قوت خواهد گرفت که در موبایل‌های خانواده آیفون ۱۳ هم تعبیه شده است. اپل می‌گوید که این پردازنده ۶ هسته‌ای می‌تواند بهبود ۴۰ درصدی در پرفورمنس را به همراه آورد و پردازشگر گرافیکی ۵ هسته‌ای هم عملکرد گرافیکی را نسبت به نسل قبلی آیپد مینی تا ۸۰ درصد افزایش خواهد داد.

درست مانند آیپد اقتصادی که بالاتر به آن پرداختیم، آیپد مینی جدید هم از یک دوربین فوق عریض در جلو بهره‌مند شده و از قابلیت Center Stage پشتیبانی می‌کند. دوربین پشتی هم حالا به یک سنسور ۱۲ مگاپیکسلی مجهز است که گشودگی دهانه لنز بزرگ‌تری دارد و از Focus Pixels پشتیبانی می‌کند. در نهایت آیپد مینی همراه با مودم 5G از راه می‌رسد و بنابراین امکان اتصال به نسل پنجم شبکه‌های مخابراتی را مهیا می‌سازد.

آیپد مینی جدید همین حالا برای پیش‌خرید در دسترس قرار گرفته و با قیمت ۴۹۹ دلار در ازای مدل پایه ۶۴ گیگابایتی از راه می‌رسد. طبیعتا با پرداخت هزینه بالاتر نیز می‌توانید به سراغ مدلی پیشرفته‌تر با ۲۵۶ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی داخلی و پشتیبانی از اتصالات مخابراتی بروید. نخستین سفارش‌ها در روز جمعه، ۲۴ سپتامبر به دست مشتریان خواهند رسید.

اپل واچ سری ۷

apple watch serie 7

بعد از اینکه بخش مربوط به دیوایس‌های آیپد به پایان رسید، اپل به سراغ ساعت‌های هوشمند اپل واچ رفت و به صورت رسمی از اپل واچ سری ۷ رونمایی کرد. برخلاف آنچه در شایعات پیش‌بینی و گمانه‌زنی شده بود، اپل واچ سری ۷ طراحی بسیار مشابهی به مدل قبلی خود دارد و به جای لبه‌های تحت از لبه‌های گرد بهره می‌برد. اپل واچ سری ۷ با تمام بندهایی که پیشتر برای مدل‌های گوناگون اپل واچ عرضه شده‌اند سازگاری دارد.

با این حال اپل واچ سری ۷ در ابعاد تازه ۴۱ میلی‌متر و ۴۵ میلی‌متر در دسترس قرار خواهد گرفت، درست همانطور که در شایعات خوانده بودیم. این یعنی در هر دو مدل نمایشگری بزرگ‌تر در اختیار مشتریان خواهد بود و اپل می‌گوید حاشیه‌های ۴۰ درصد کوچک‌تر شده‌اند و همین به تنهایی افزایش ۲۰ درصدی ابعاد نمایشگر را به همراه آورده است.

از دیگر بهبودهای قابل توجه می‌توان به سرعت ۳۳ درصد بیشتر به هنگام شارژ اشاره کرد و اپل می‌گوید شارژ باتری از صفر تا ۸۰ درصد تنها ۴۵ دقیقه طول می‌کشد. این متد شارژ جدید بر پورت USB-C متکی خواهد بود.

در نهایت از منظر ساختار و رنگ‌بندی، اپل واچ سری ۷ از جنس آلومینیوم ساخته شده و در ۵ رنگ به دست کاربران خواهد رسید: سبز، آبی، قرمز، طلایی و نقره‌ای. رنگ‌های فلز ضد زنگ و تیتانیوم هم در قیاس با اپل واچ سری ۶ هیچ تفاوتی نکرده‌اند و بنابراین در رنگ‌های نقره‌ای، گرافیت، طلایی، طبیعی و مشکی فضایی عرضه می‌شوند.

متاسفانه اپل هنوز تاریخ عرضه اپل واچ جدید را رسما اعلام نکرده است. این شرکت می‌گوید که اپل واچ سری ۷ در فصل پاییز پیش رو در دسترس قرار خواهد گرفت که یعنی در یکی از ماه‌های اکتبر، نوامبر یا دسامبر می‌توان منتظر آن بود.

آیفون ۱۳

iphone 13

در بخش‌های پایانی مراسم، اپل بالاخره به سراغ دیوایس‌های مورد انتظار خانواده آیفون ۱۳ رفت که طبق رویه سال گذشته، شامل چهار موبایل خواهد بود: آیفون ۱۳ مینی، آیفون ۱۳ استاندارد، آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس. از منظر طراحی، شاهد شباهت بسیار زیاد هر چهار موبایل با مدل‌های سال گذشته هستیم، اما نکته مهم اینکه ناچ یا همان بریدگی نمایشگر عرضی ۲۰ درصد کمتر از قبل دارد.

آیفون ۱۳ مینی و آیفون ۱۳ استاندارد اکنون از نمایشگرهای بهبودیافته‌ای از نوع Super Retina XDR OLED بهره می‌برند و روشنایی آن‌ها در محیط بیرونی تا ۲۸ درصد افزایش یافته است. به همین ترتیب، شاهد پیک روشنایی بیشتر هنگام نمایش ویدیوها و تصاویر سازگار با HDR هستیم. اپل می‌گوید آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ مینی از «جهشی بزرگ در طراحی دوربین» برخوردار شده‌اند و دوربین عریض جدید آن‌ها قادر به دریافت ۴۷ درصد نور بیشتر و نویز کمتر است و اساسا تصاویری روشن‌تر به ثبت می‌رساند. اپل از سوی دیگر لرزشگیر تصویر اپتیکال را نیز به آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ مینی افزوده که تا پیش از این در انحصار آیفون ۱۲ پرو مکس بودند.

اپل می‌گوید که این تکنولوژی به جای لرزشگیری لنز، به لرزشگیری سنسور می‌پردازد تا تصاویر شکلی باثبات‌تر به خود بگیرند و از سوی دیگر دوربین فوق عریض شخصی‌سازی شده هم سنسوری جدید دارد که قادر به ثبت تصاویری با جزییات بیشتر در نقاط تاریک است. در نتیجه، تصاویر و ویدیوهایی با نویز کمتر را شاهد خواهیم بود.

آیفون ۱۳ ضمنا از یک حالت سینماتیک جدید برخوردار شده که می‌تواند ضمن فیلم‌برداری از انسان‌ها، حیوانات و اشیا، افکت عمق را روی آن‌ها اعمال کند و به صورت خودکار فوکوس را تغییر دهد. این تکنولوژی ساختاری بسیار مشابه به حالت پرتره دارد که برای مدتی نسبتا طولانی در تصاویر ثابت به کار گرفته شده است. اپل می‌گوید که کاربران می‌توانند فوکوس را حین و بعد از فیلم‌برداری تغییر داده و سطح بوکه (یا همان تاری تصویر) را نیز در اپلیکیشن‌های فوتوز و آی‌مووی تغییر دهند.

اپل ضمنا به رونمایی از چیزی به نام فوتوگرافیک استایل پرداخته که آن را سلایق شخصی‌سازی و فیلترهایی توصیف می‌کند که به صورت هوشمندانه، تنظیمات درست را روی اجزای مختلف تصویر اعمال می‌کنند تا اطمینان حاصل گردد المان‌های مهم تصویر، مانند رنگ پوست، به بهترین شکل ممکن به تصویر کشیده می‌شوند.

آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ مینی هر دو از پردازنده جدید A15 Bionic اپل قوت می‌گیرند، اما در حال حاضر که این مقاله نوشته می‌شود جزییات چندانی راجع به بهبودهای ایجاد شده نسبت به چیپست موجود در آیفون ۱۲ در دسترس نیست. بهبود بهینگی اما منجر به افزایش عمر باتری شده و آیفون ۱۳ حدودا دو ساعت و نیم عمر باتری بیشتر نسبت به آیفون ۱۲ خواهد داشت. از سوی دیگر، در آیفون ۱۳ مینی هم شاهد عمر باتری یک ساعت و نیم بیشتر نسبت به آیفون ۱۲ مینی خواهیم بود.

قیمت‌گذاری آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ مینی تفاوتی با مدل‌های سال پیش نکرده، اما حافظه ذخیره‌سازی داخلی پایه دو برابر شده است. به این ترتیب مدل ۱۲۸ گیگابایتی آیفون ۱۳ مینی با قیمت ۶۹۹ دلار در دسترس خواهد بود و از سوی دیگر آیفون ۱۳ با ظرفیت مشابه، ۷۹۹ دلار برچسب قیمت خورده است. هر دو دستگاه از روز جمعه در رنگ‌های قرمز، طلایی، مشکی، صورتی و آبی قابل پیش‌خرید خواهند بود. نخستین سفارش‌ها نیز در روز جمعه ۲۴ سپتامبر به دست مشتریان می‌رسند.

آیفون ۱۳ پرو

iphone 13 pro

و در نهایت نوبت به آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس می‌رسد، دو موبایل پرچمدار و گران‌قیمت اپل برای سال جاری میلادی. به صورت مشابه، این موبایل‌ها هم تغییرات اندکی از نظر طراحی را پشت سر گذاشته‌اند، اما در عوض می‌توانید منتظر ناچ اندک کوچک‌تر نسبت به قبل و بیرون‌زدگی بسیار بزرگ‌تر دوربین در پشت باشید.

آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس هم قوت گرفته از همان چیپست جدید A15 Bionic هستند و بسیاری از قابلیت‌های دوربین خود را با مدل‌های غیر پرو به اشتراک می‌گذارند. از جمله این قابلیت‌ها می‌توان به حالت سینماتیک برای فیلم‌برداری، فوتوگرافیک استایل و چیزهایی از این دست اشاره کرد.

با این همه، اوضاع برای خریداران آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس اندکی بهتر خواهد بود و این دو دیوایس به قابلیت‌هایی انحصاری هم مجهز شده‌اند. هر دو دستگاه از یک دوربین فوق عریض با بهبود ۹۲ درصدی عملکرد در شرایط کم‌نور، گشودگی دهانه لنز f/1.8، فوکوس خودکار و لنز ۶ المانی بهره‌مند شده‌اند. دوربین عریض از سوی دیگر با گشودگی دهانه لنز f/1.5 از راه می‌رسد و بهبودی ۲.۲ برابری از نظر پرفورمنس در شرایط کم نور دارد. بعد از این‌ها هم شاهد یک دوربین تله‌فوتو سوم هستیم که برای نخستین بار همراه با سنسور زوم اپتیکال سه برابری از راه می‌رسد.

سایر قابلیت‌های دوربین به شرح زیر است:

  • تصویربرداری ماکرو – کاربران می‌توانند تصاویری بسیار واضح و چشم‌نواز به ثبت برسانند. آن هم درحالی که سوژه‌ها با ابعادی بزرگ‌تر از جهان واقعی به تصویر کشیده می‌شوند و کمینه فاصله فوکوس معادل ۲ سانتی‌متر خواهد بود.
  • قابلیت Smart HDR 4
  • امکان فیلم‌برداری ProRes
  • پشتیبانی از حالت شب برای هر سه دوربین

از منظر عمر باتری، آیفون ۱۳ پرو یک ساعت و نیم بیشتر به ازای هر شارژ و در قیاس با آیفون ۱۲ پرو دوام خواهد آورد و این رقم برای آیفون ۱۳ پرو مکس به دو ساعت و نیم در قیاس با آیفون ۱۲ پرو مکس می‌رسد.

احتمالا برجسته‌ترین نکته این باشد که آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس برای نخستین بار در تاریخچه موبایل‌های اپل همراه با نمایشگر پرو موشن از راه می‌رسند. این برند در واقع به قابلیت نرخ تازه‌سازی بالا در نمایشگرهای دو آیفون گران‌قیمت‌تر اشاره دارد و پیشتر شاهد آن در آیپد پرو بوده‌ایم. این نمایشگرها از نرخ تازه‌سازی متغیر بین ۱۰ الی ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کنند و بنابراین انیمیشن‌ها به شکلی روان‌تر و دلچسب‌تر به نمایش درخواهند آمد.

آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس قیمت‌گذاری‌هایی مشابه به همتایان خود در سال گذشته میلادی دارند و به ترتیب با قیمت پایه ۹۹۹ و ۱۰۹۹ دلار به دست مشتریان می‌رسند. نکته مهم اینکه برای نخستین بار شاهد عرضه این موبایل‌ها با حافظه داخلی ۱ ترابایتی نیز هستیم. آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس از روز جمعه قابل پیش‌خرید خواهند بود، آن هم در رنگ‌های گرافیت، طلایی، نقره‌ای و آبی. نخستین سفارش‌ها در روز جمعه ۲۴ سپتامبر به دست مشتریان می‌رسند.

نکات پایانی

نکات پایانی

علاوه بر سخت‌افزارهای تازه، اپل در جریان رویداد خود اعلام کرد که به‌زودی به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری مورد انتظار خود شامل iOS 15 و watchOS 8 و iPadOS 15 را نیز روز ۲۰ سپتامبر به دست مشتریان خواهد رساند.

اما آنچه در جریان مراسم ماه سپتامبر اپل گیرمان نیامد، ایرپاد ۳ یا مک‌های جدید بود. این یعنی اپل هنوز چند سورپرایز دیگر در چنته دارد و احتمالا آن‌ها را برای مراسمی دیگر در ماه اکتبر یا نوامبر نگه داشته است.



ثبت نظر

*
*