• گجت پوشیدنی مچ چیست؟

    • 4 تعداد لایک

گجت پوشیدنی مچ چیست؟

    • آریزون آریزون
    • |
    • 1398/04/30 یکشنبه 30 تير 1398
    • |
    • زمان مطالعه 10 دقیقه
    • |
    • 1824 بار بازدید شده
    • 4 تعداد لایک

 

ساعت هوشمند چیست؟

ساعت هوشمند را می‌توان یکی از کوچک‌ترین کامپیوترها به حساب آورد. کامپیوتری که به جای قرار گرفتن روی میز، روی مچ افراد بسته می‌شوند. این نوع گجت‌ها در ظاهر اولیه همانند ساعت عمل می‌کنند، یعنی زمان مشخصی را نشان می‌دهند؛ اما کارایی آن‌ها خیلی فراتر از یک ساعت معمولی است.

این گجت دستگاهی است که علاوه بر نمایش زمان، امکانات یک کامپیوتر و ارتباط تلفنی را برقرار می‌کنند. در اوایل که ساعت‌های هوشمند پیشرفته به بازار آمد، فقط برای برقراری ارتباط مورد استفاده قرار می‌گرفتند؛ اما امروزه همانند یک گوشی هوشمند عمل می‌کنند.

اولین ساعت هوشمند از کجا به وجود آمد؟

اینکه فکر کنیم ایده اولیه تکنولوژی چنین ساعت‌هایی در یک‌شب آرام حدود ده سال پیش به وجود آمده، اشتباه است. اولین ساعت‌هایی که شاید نتوان خیلی هوشمند نامید، همان مدل‌هایی بودند که شاید خاطره زیادی از آن‌ها در ایران نباشد. هرکسی توان خرید آن‌ها را نداشت. ساعت‌هایی که روی آن‌ها ماشین حساب وجود داشت و سیکو اولین تولیدکننده آن‌ها در جهان بود. هرچند بعدها مدل‌های چینی بی‌کیفیت باقابلیت‌های آهنگ و غیره آمد؛ درواقع بیشتر ساعت بازی بودند.

البته بعدها سیکو توانست یکی از برندهای مطرح حوزه خود را خریداری کرده و شروع به تولید ساعت‌هایی باقابلیت ذخیره‌سازی عدد و اتصال به کامپیوتر تولید کند. این ساعت‌ها در واقع بیشتر به جای اینکه هوشمند باشند، دیجیتالی بودند. اسمارت واچ ساعتی است که می‌تواند همانند یک گوشی هوشمند و کامپیوتر عمل کند. البته به هرحال نباید کتمان کرد که سیکو قدم اول این مسئله را در زمان خودش برداشت.

اولین ساعت هوشمند که امروزه می‌بینیم، از سال 2013 با استارت آپ Pebble وارد بازار شد. این ساعت در زمان خودش با عرضه قابلیت‌های منحصر به فرد توانست بیش از یک میلیون نسخه به فروش برساند. کم‌کم شرکت‌های دیگری مانند فنیکس روی به تولید و عرضه اولین­های خود در بازار کردند. امروزه هم که تمامی برندهای مطرح در کنار تولید گوشی موبایل، اسمارت واچ‌های حرفه‌ای را باقابلیت‌های شبیه به یک گوشی هوشمند و حتی فراتر تولید کرده‌اند.

این ابزار هوشمند دقیقاً چه کاری انجام می‌دهد؟

شما از یک گوشی هوشمند چه انتظاراتی دارید؟ همان انتظار را هم می‌توانید از ساعت هوشمند خود داشته باشید؛ حتی حرفه‌ای‌تر. چرا حرفه‌ای و بهتر؟ برای اینکه تمامی قابلیت‌ها در یک گجت بسیار کوچک قرار گرفته است. گجتی که همیشه همراه دست شما است.

به هرحال تمامی ساعت­های هوشمند توسط شرکت‌های اپل، سامسونگ، شیائومی و غیره تولید و عرضه می‌شود، دارای قابلیت و ویژگی‌های یکسانی هستند. البته هرکدام از مدل‌ها دارای قابلیت‌های منحصر به فرد خودشان هستند که باید در فهرست مشخصات مطالعه کنید. همچنین کیفیت قطعات به کار رفته هم در کارکرد آن‌ها مؤثر است. نکاتی که شاید در خرید ساعت هوشمند برای شما اهمیت داشته باشد.

مهم‌ترین قابلیت‌های ساعت هوشمند شامل:

  • نوتیفیکیشن

هدف اولیه ساعت هوشمند، راحت‌تر کردن فرد در استفاده از گوشی هوشمند است. اینکه دیگر نیازی نباشد تا برای بعضی از کارها، موبایل خود را از جیب دربیاورد. این مسئله در قدم اول توسط نوتیفیکیشن‌ها اعلام می‌شود.

نوتیفیکیشن‌ها اعلام هشداری از طرف گوشی به سمت ساعت شما است. اینکه چه نوع نوتیفیکیشنی روی این گجت‌ها نمایش داده می‌شود، بر اساس برندهای مختلف متفاوت است.

در حالت کلی، نوتیفیکیشن‌ها شامل:

  • اعلام تماس
  • اعلام پیامک
  • اعلام وضعیت بدن
  • اعلام وضعیت آب‌وهوا
  • اعلام اتفاقات در حال حرکت شما

با هر نوتیفیکیشن، مچ دست شما می‌لرزد و به این صورت شما می‌توانید متوجه تماس، پیامک یا موارد بالا شوید. حتی به راحتی و بدون درآوردن گوشی آن را پاسخ دهید.

2. اپلیکیشن

ساعت‌های هوشمند جدید اپلیکیشن ها را هم مورد پشتیبانی قرار می‌دهند. هرچه که تکنولوژی پیشرفته‌تر می‌شود، برنامه مورد استفاده در این ساعت‌ها هم به‌روزتر خواهند شد؛ تا حدی که تا چند سال دیگر، احتمالاً شاهد نوع جدیدی از گوشی‌های هوشمند ساعتی خواهیم بود.

اپلیکیشن­های هر ساعت و برند متفاوت است. واقعاً ما نمی‌توانیم الان به شما تعدادی برنامه مشخص تعیین کنیم. ممکن است که یک برنامه امسال در ساعت‌ها وجود داشته باشد و سال دیگر برنامه‌های جدیدتری جای آن را گرفته باشند. به هرحال، هدف اپلیکیشن‌ها، انجام دادن خدمات مورد نیاز و کاربردی فرد بدون نیاز به گوشی است؛ مانند آب‌وهوا، ثبت یادداشت، مسیریابی و غیره.

3. مدیریت موسیقی

کاربردی‌ترین عملیات ساعت‌های هوشمند، تغییر آهنگ و تنظیم صدای موسیقی است. در واقع شما می‌توانید بدون درآوردن گوشی و فقط با لمس چند گزینه به آهنگ بعدی یا قبلی بروید یا صدای آن را کم یا زیاد کنید.

4. جواب دادن پیام و اعلان‌ها

یکی از قابلیت‌های اصلی چنین ساعت‌هایی جواب دادن به تماس یا رد کردن آن‌ها است. همچنین شما می‌توانید به پیام‌ها هم پاسخ دهید. البته از آنجا که پاسخ از طریق نوشتن سخت است، در نمونه‌های حرفه‌ای از قابلیت ارسال صدا و تبدیل آن به متن استفاده می‌شود. البته اینکه فارسی را ساپورت کند یا خیر، به مدل ساعت بستگی دارد.

5. اطلاعات ورزشی

ساعت‌های هوشمند که حالت دستبندی دارند و به تازگی یعنی 2018 وارد بازار شده‌اند، قابلیت نمایش اطلاعات ورزشی فرد را دارند. البته اسمارت واچ چنین قابلیتی را هم دارد؛ اما در دستبند مانند نمونه‌هایی که شیائومی تولید کرده، بیشتر است.

متراژ راه رفتن، ضربان قلب، سیستم گردش خون، تعداد تنفس و دیگر اطلاعات ورزشی به صورت کامل روی صفحه گوشی نمایش داده می‌شود. این نوع دستبند برای ورزشکاران مناسب‌ترین گزینه خرید است. به نوعی دفتر ثبت فعالیت‌های ورزشی روزانه است.

6. GPS

بیشتر این ساعت­‌ها دارای GPS به منظور موقعیت‌یابی فرد است. چیزی شبیه به اپلیکیشن‌هایی که برای تاکسی‌های اینترنتی استفاده می‌شود. این یکی از پرکاربردترین اپلیکیشن یا برنامه ساعت‌های هوشمند است.

برنامه‌های دیگری هم وجود دارد؛ اما بسته به هر برند متفاوت است. در واقع، تفاوت اصلی ساعت‌ها در تکنولوژی و برنامه‌های کاربردی داخلی آن‌ها است. به هرحال، شما باید قبل از خرید ساعت هوشمند هدف خود را مشخص کنید. تعیین هدف و بررسی مشخصات ساعت‌ها به شما در خرید متناسب‌ترین گزینه کمک خواهد کرد.

انواع ساعت هوشمند

ساعت هوشمند بر اساس سیستم‌عامل تقسیم می‌شوند؛ البته برای نوع اصلی. یکی از عوامل مهم تقسیم‌بندی بر اساس سیستم‌عامل آن‌ها است. در هر برند، سیستم‌عامل اصلی گوشی با برند یکسان است؛ یعنی در اسمارت واچ اپل، سیستم‌عامل IOS به کار رفته و در بقیه هم سیستم‌عامل اندروید.

اما برای مدل فیک چطور؟

مدل‌های فیک که این روزها با قیمت کمتر و قابلیت تقریباً یکسان به فروش می‌روند، سیستم‌عامل مخصوص به خودشان را دارند. البته در بخش مشخصات فنی آن‌ها، عبارت «سازگار با IOS یا سازگار با اندروید» نوشته شده است. به هرحال، آن‌ها هم مجبور هستند که یکی از دو مدل سیستم رایج در بازار مورد پشتیبانی قرار دهند.

رشد استفاده از ساعت هوشمند

دهه اول سال 2000 را می‌توان دهه ساعت هوشمند نامید. ساعت‌هایی که عرضه آن‌ها از سال 2010 با برندهای متفرقه شروع و کم‌کم برند مطرح مانند اپل، سامسونگ و شیائومی هم به تولید آن‌ها روی آوردند.

بر اساس اطلاعاتی که در سایت استاتیستا (Statista) منتشر شده است، تخمین زده که فروش ساعت هوشمند از 5 میلیون نسخه در سال 2014 به 141 میلیون در سال 2018 رسیده است. در این بین سهم اپل بیشتر از بقیه است. اپل توانست از سال 2017 تا 2018 (فقط یک سال) فروش خود از 13 درصد به 17 درصد افزایش دهد. همچنین برای نسخه 3 که به ابزار عرضه کرد، 28 درصد افزایش فروش را شاهد بود.

بقیه برندها هم سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده‌اند. برای مثال، Garmin، یکی از برندهای معروف در این حوزه، در مدت زمان یکسان با اپل افزایش فروش 4.1 درصد داشته است. البته باید گفت که درصد فروش دستبندهای فیتنسی بیشتر از بقیه بوده است. این نوع دستبندها افزایش فروش 22 درصدی داشته‌اند.

چرا خرید ساعت هوشمند؟

با این همه توضیح و امکانات اولیه گفته‌شده، باید باز شما برای خرید ساعت هوشمند دلیل قانع کننده‌ای داشته باشید. هر نوع پیشرفت در تکنولوژی شاید مناسب شما نباشد. شاید شما اصلاً اهل استفاده از گوشی هوشمند هم نباشید. پس مراقب باشید که اسیر جو نشوید.

  • این گجت­ها دیگر فقط ابزار نشان دهنده زمان نیست. در واقع، آن‌ها به نوعی ابزار کمکی گوشی هوشمند به حساب می‌آیند. امکاناتی مانند پاسخ به تماس، ارسال پیام، نمایش اطلاعات پزشکی، ثبت اطلاعات و غیره از قابلیت‌های آن‌ها است. چیزی که در یک ساعت معمولی حتی با بهترین مارک وجود ندارد؛ البته به هرحال شما باید اهل استفاده از آن هم باشید.

جیمز کیوی، محقق فارستر، در خصوص ساعت هوشمند چنین تعریفی را نوشته است:

«ابزاری که بیشتر از خود شما می‌داند.»

این گجت با نمایش اطلاعات به ویژه پزشکی، به راحتی اطلاعات ارزشمندی را به شما می‌گوید. اطلاعات پزشکی که خود شما نخواهید دانست؛ مثل ضربان قلب، تعداد قدم‌ها. یا حتی می‌تواند شما را در رسیدن به نقطه‌ای خاص راهنمایی کند. نقشه راه شما در شهری غریب خواهد بود. شهری که شما اصلاً نمی‌دانید ساختارش چگونه است تا راه خود را پیدا کنید.

  • تمامی این ساعت‌ها دارای امکاناتی هستند تا بتوانید گوشی خود را پیدا کنید. این ویژگی برای موقعیت‌هایی که گوشی ما گم یا دزدیده می‌شود، بسیار کاربردی است.
  • باشگاه مچی شما خواهد بود. گجتی که به شما اطلاعات ورزشی و فیتنسی لازم را می‌دهد. البته این مسئله بیشتر در بندهای هوشمند وجود دارد. گارمین و شیائومی دو برند مطرح در تولید این نوع تکنولوژی هستند.
  • نوتیفیکیشن ها را می‌توان یکی از مهم‌ترین مزیت‌ ساعت هوشمند به حساب آورد. ساعت هوشمند قابلیت این را دارند که تماس یا هر پیامی را با استفاده از لرزش اعلام کنند. به این صورت دیگر نگران از دست دادن هیچ پیامی نخواهید بود.
  • ارتباط شما با گوشی و دنیای اینترنت و از همه مهم‌تر دیگران 24 ساعته خواهد بود. در واقع زمانی که شما در جلسه‌ای هستید یا حتی گوشی خود را در منزل جا می‌گذارید، نگران از دست دادن هیچ پیامی نخواهید بود. حتی با اپلیکیشن های مخصوصی که در بعضی از اسمارت واچ‌ها نصب می‌شود، به راحتی می‌توانید تعدادی از خدمات را انجام دهید.

معرفی تعدادی از ساعت‌های هوشمند

اینکه قصد معرفی برترین اسمارت واچ‌های دنیا را داشته باشیم، باید بر اساس کشور جلو برویم. به هرحال، در هر کشوری ممکن است که یک برند خیلی محبوب و برند دیگری اصلاً فروشی نداشته باشد.

اگر قصد معرفی کلی را داشته باشیم، باید اپل را سرآمد چنین ساعت‌های پیشرفته به حساب بیاوریم. اپل تاکنون تلاش کرده است تا با معرفی واچ سری 3 و واچ سری 4 خودی نشان دهد. بعد از آن سامسونگ است که با معرفی مدل‌های GEAR S2 و GEAR S3 و چند مدل دیگر رتبه دوم در فروش ساعت هوشمند را به خود اختصاص داده است.

شرکت pebble و هواووی هم رتبه سوم را در بازار فروش دارند.هواووی بیشتر درزمینهٔ تولید ساعت‌های بند مانند بند 3 پرو یا بند 2 پرو یا بند ای وان یا ای 2 فعالیت می‌کند.

شرکت‌های دیگری هم مانند فیت بیت یا شیائومی هستند. شیائومی هم مانند هواوی درزمینهٔ تولید بندهای ساعتی هوشمند فعالیت دارد. شیائومی می بند 4 جدیدترین مدلی است که وارد بازار شده است.

به هرحال، این دیگر نیاز شما است که تعیین کننده خرید ساعت هوشمند خواهد بود.

ثبت نظر

*
*