• کدام آیفون 12 را بخرم؟

    • 134 تعداد لایک

کدام آیفون 12 را بخرم؟

    • شایان ضیایی شایان ضیایی
    • |
    • 1399/09/02 یکشنبه 2 آذر 1399
    • |
    • زمان مطالعه 7 دقیقه
    • |
    • 24660 بار بازدید شده
    • 134 تعداد لایک

راهنمای خرید موبایل‌های خانواده آیفون ۱۲ – هرآنچه لازم است بدانید

اپل امسال با تاخیری نه‌چندان رایج، موبایل‌های خانواده آیفون ۱۲ را در ماه اکتبر به دست مشتریان خود رساند. تازه‌ترین خانواده اسمارت‌فون‌های اپل، چهار عضو مختلف دارد که هرکدام در رنج قیمت متفاوتی به دست مشتریان می‌رسند. این موبایل‌ها برای گستره وسیعی از مشتریان ساخته‌ شده‌اند و با استفاده از آخرین قابلیت‌ها و تکنولوژی‌ها، دل هرکسی که عاشق دنیای تکنولوژی باشد را می‌لرزانند.

چهار موبایل سری آیفون ۱۲، هیجان‌انگیزترین آیفون‌هایی هستند که اپل طی چند سال اخیر ساخته و روانه بازار کرده. اما آیا این موبایل‌ها برای ترغیب کاربران اندروید به سوییچ کردن به اکوسیستم اپل یا ترغیب مشتریان خود اپل به کنار گذاشتن مدل‌های قدیمی‌تر کافی هستند؟ در این راهنمای خرید آیفون ۱۲ به تمام سوالات و ابهامات احتمالی شما پاسخ می‌دهیم.

خانواده آیفون ۱۲ در یک نگاه

آیفون‌های جدید حالا در چهار مدل از راه می‌رسند. به ترتیب ارزان‌قیمت‌ترین تا گران‌قیمت‌ترین، نام‌گذاری‌ها به این شکل است: آیفون ۱۲ مینی، آیفون ۱۲، آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس. ابعاد نمایشگر، رنگ‌بندی‌ها، چیدمان دوربین و حافظه بسته به هر مدل متفاوت است.

ضمنا هر چهار موبایل از اتصالات 5G پشتیبانی می‌کنند و اپل مانوری اساسی روی احتمالاتی که 5G با خود به ارمغان می‌آورد داشته است. آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ مینی اساسا یک موبایل هستند. مشخصا مدل مینی ابعادی کوچک‌تر نسبت به آیفون ۱۲ عادی دارد اما مشخصات و قابلیت‌ها در هر دو مدل یکسان هستند. آیفون ۱۲ مینی به خاطر بدنه کوچک‌ترش، باتری کم‌ظرفیت‌تری در خود جای داده.

آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس هم بسیار شبیه به یکدیگرند. هر دو موبایل دوربین اصلی سه‌گانه دارند و تصاویری به مراتب بهتر از آیفون‌های قبلی ثبت می‌کنند. مدل‌های پرو معمولا مشخصات سخت‌افزاری اندک بهتر از مدل‌های پایه دارند که بیشتر در حافظه رم به چشم می‌آید. آیفون ۱۲ پرو مکس هم به همین شکل، چند مزیت نسبت به مدل پرو داشته که در ابعاد و ظرفیت باتری‌اش به چشم می‌آید.

در تغییری بزرگ، هیچ‌کدام از این آیفون‌ها همراه با شارژر یا هدفون از راه نمی‌رسند. در جعبه این محصولات، یک موبایل خواهید یافت، یک کابل تبدیل لایتنینگ به USB-C و یک تکه کاغذ. اپل می‌گوید که این‌کار را برای حافظت از محیط زیست انجام داده، اما باورش برای ما سخت است.

قابلیت‌های جدید چیست؟

چیپست A14 Bionic قلب تپنده تمام مدل‌های آیفون ۱۲ است. اپل این قطعه سیلیکونی را «سریع‌ترین چیپست موجود درون یک موبایل هوشمند» خوانده. A14 دستاوردی بزرگ بوده و با فرایند ۵ نانومتری ساخته شده است. همین باعث شده اپل قادر به تعبیه ۱۱.۸ میلیارد ترانزیستور روی بدنه چیب باشد، ۴۰ درصد بیشتر از چیپست A13 در آیفون‌های ۱۱. این پردازنده دو هسته با کارایی بالا و چهار هسته بهینه دارد و پردازشگر گرافیکی ۴ هسته‌ای و «موتور عصبی اپل» هم زیر شنلش یافت می‌شوند. وظایف گرافیکی تا ۵۰ درصد سریع‌تر انجام می‌شوند و وظایف یادگیری ماشین هم ۸۰ درصد بهینه‌تر شده‌اند.

هر موبایل یک نمایشگر سوپر رتینا XDR OLED دارد که با تکنولوژی جدیدی به نام «سپر سرامیکی – Ceramic Shield» محافظت می‌شوند. اپل می‌گوید این ماده جدید در قیاس با گلس‌های رایج Gorilla Glass، چهار برابر مقاومت بیشتر در برابر شکستگی دارد. نمایشگر اولد روشنایی معمول ۶۲۵ نیتی دارد و در بالاترین حالت به ۱۲۰۰ نیت نیز می‌رسد.

بعد از این‌ها نوبت به MagSafe می‌رسد. اپل یک تجدید نظر اساسی در تکنولوژی شارژ وایرلس خود کرده تا استفاده از آن را راحت‌تر از همیشه کند. درست مانند شارژرهای MagSafe روی لپ‌تاپ‌های مک‌بوک، آیفون ۱۲ از نوعی آهن‌ربا درون بدنه بهره‌مند شده که دستگاه را روی شارژرهای وایرلس تنظیم می‌کند. این قابلیت با شارژرهای وایرلس قدیمی Qi سازگاری دارد و در عین حال منجر به عرضه انبوهی از وسایل جانبی جدید از سوی اپل شده.

تمام آیفون‌های جدید همراه با سیستم عامل iOS 14 از راه می‌رسند که آن هم چند به‌روزرسانی برجسته را نسبت به ورژن‌های قبلی به همراه داشته.

آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ مینی: مدل‌های پایه

هر دو موبایل از تکنولوژی 5G پشتیبانی کرده و همراه با همان پردازنده‌ای از راه می‌رسند که در بخش قبلی مقاله صحبتش را کردیم. آیفون ۱۲ مینی با نمایشگر ۵.۴ اینچی (با رزولوشن 2340x1080) از راه می‌رسد و برادر بزرگ‌ترش هم یک نمایشگر ۶.۱ اینچی (با رزولوشن 2532x1170) دارد. درحالی که با سپر سرامیکی از نمایشگر دو دستگاه محافظت می‌شود، در پشت از گوریلا گلس استفاده شده. قاب دو دیوایس نیز از جنس آلومینیوم بوده و تمام بدنه استاندارد IP68 را برای مقاومت در برابر آب و گرد و خاک دریافت کرده است.

در پشت این دو آیفون، سیستم دوربینی با دو سنسور خواهید یافت. این دوربین شامل یک سنسور فوق عریض و یک سنسور استاندارد می‌شود که هر دو تصاویری ۱۲ مگاپیکسلی ثبت می‌کنند. اپل می‌گوید که سنسور فوق عریض، با گشودگی دهانه لنز f/2.4 و میدان دید ۱۲۰ درجه‌ای از راه می‌رسد و سنسور استاندارد گشودگی دهانه لنز f/1.6 داشته و قادر به ثبت تصاویر پرتره، زوم دیجیتال ۵ برابری، تصویربرداری در شب و تصویربرداری پاناروما است. با لرزشگر اپتیکال دو دستگاه نیز، تصاویری بسیار ثابت و کم‌لرزش ثبت خواهید کرد. از قابلیت‌های پیشرفته دوربین‌ها می‌توان به Smart HDR 3 (که جزییات را بیشتر کرده و رنگ، کنتراست و نویز را تنظیم می‌کند) و همینطور Deep Fusion (که قادر به ادغام تصاویر برای دستیابی به بهترین کنتراست است) اشاره نمود.

ضبط ویدیو هم هیچوقت به این خوبی نبوده. آیفون‌های مورد اشاره می‌توانند ویدیوهای 4K را با سه نرخ ۲۴ و ۳۰ و ۶۰ فریم بر ثانیه ضبط کنند. قابلیت اسلو موشن اکنون در حالت 1080p به ۲۴۰ فریم بر ثانیه می‌رسد و احتمالا یکی از جالب‌ترین قابلیت‌ها، تایم‌لپس در حالت شب باشد. دامنه داینامیک بالاتر دوربین به شما اجازه خواهد داد که در تاریکی شب، ویدیوهایی در فرمت تایم‌لپس بگیرید.

دوربین جلو یا به اصطلاح TrueDepth نیز ۱۲ مگاپیکسلی بوده و با گشودگی دهانه لنز f/2.2 و قابلیت‌های مشابه با دوربین اصلی از راه می‌رسد: چیزهایی مانند حالت شب، Deep Fusion و Smart HDR 3.

مدل‌های پرو

آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس تمام قابلیت‌های دو آیفون قبلی را در خود جای داده‌اند. اما بدیهتا شامل عملکرد بهتر برخی از آن قابلیت‌ها و همینطور مشخصات سخت‌افزاری انحصاری در مدل‌های پرو هستیم.

درحالی که مدل‌های پایه از جنس آلومینیوم هستند، آیفون ۱۲ پرو و پرو مکس از جنس فلز ضد زنگ ساخته شده‌اند. علاوه بر این، خبری از رنگ‌بندی‌های گوناگون نیست و باید با یکی از رنگ‌های نقره‌ای، طلایی، گرافیت یا آبی کنار بیایید. پرو و پرو مکس به ترتیب نمایشگر ۶.۱ اینچی (با رزولوشن 2532x1170) و ۶.۷ اینچی (با رزولوشن 2778x1284) دارند.

اصلی‌ترین مزیت‌های آیفون‌های پرو جدید را می‌توان در دوربین یافت. این موبایل‌ها با سه دوربین اصلی از راه می‌رسند و قابلیت‌هایی دارند که در مدل‌های استاندارد یافت نمی‌شوند. پرو یک سنسور فوق عریض ۱۳ میلی‌متری، یک سنسور استاندارد ۲۶ میلی‌متری و یک سنسور تله‌فوتو ۵۲ میلی‌متری دارد که همگی تصاویر ۱۲ مگاپیکسلی ثبت می‌کنند. تمام این مشخصات باعث می‌شود که قادر به دستیابی به زوم اپتیکال دو برابری و مجموع زوم ۴ برابر باشید. پرو مکس نیز یک سنسور فوق عریض ۱۳ میلی‌متری، یک سنسور استاندارد ۲۶ میلی‌متری و یک سنسور تله‌فوتو ۶۵ میلی‌متری را روی بدنه جای داده که همگی ۱۲ مگاپیکسلی هستند. به این ترتیب، در مدل پرو مکس شاهد زوم اپتیکال ۲.۵ برابری و مجموع زوم ۵ برابر خواهیم بود. اپل می‌گوید سنسور تله‌فوتوی موجود در پرو مکس به صورت خاص، بزرگ‌ترین سنسوری است که تابه‌حال روی بدنه یک آیفون قرار گرفته و ۸۷ درصد نور بیشتر نسبت به نمونه‌های قبلی دریافت می‌کند.

هر دو مدل پرو از فناوری لایدار (LiDAR) نیز پشتیبانی می‌کنند که تصویربرداری را به سطوحی تازه می‌برد. لایدار قادر به نقشه‌برداری سه‌بعدی از محیط است و آیفون‌های پرو می‌توانند از آن نه‌تنها در اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده، بلکه برای فوکوس خودکار سریع‌تر در تاریکی نیز استفاده کنند. اپل می‌گوید مدل‌های پرو تا شش برابر سریع‌تر از قبل در سناریوهای تاریک فوکوس می‌کنند و پروسه تصویربرداری بسیار سرعت گرفته است.

فیلم‌برداری نیز فراموش نشده است. آیفون ۱۲ پرو و پرو مکس می‌توانند ویدیوهای 10-bit HDR با ۷۰۰ میلیون رنگ ثبت کنند. از سوی دیگر، موبایل حالا می‌تواند یک پیش‌نمایش زنده از تصویری که در حال ضبط است نشان‌تان دهد. در صورت فیلم‌برداری با Dolby Vision HDR، تک‌تک فریم‌ها توسط موتور عصبی موجود در A14 Bionic پردازش خواهند شد و حتی می‌توان فایل‌های دالبی ویژن را به صورت مستقیم درون آیفون ادیت کرد.

رقبا و گزینه‌های جایگزین

با عرضه چهار مدل مختلف از آیفون، اپل اساسا قصد داشته با خودش رقابت کند. به این ترتیب، مشتریان این کمپانی با کیف پولشان رای خواهند داد. به عبارت دیگر، هرکسی به سراغ آیفونی می‌رود که قادر به پرداخت هزینه‌هایش است و این یعنی باید منتظر تقابل آیفون ۱۲ و ۱۲ مینی با آیفون ۱۲ پرو و پرو مکس باشیم. از سوی دیگر اپل با معرفی آیفون‌های جدید، از قیمت مدل‌های قدیمی می‌کاهد و این یعنی موبایل‌های آیفون SE و آیفون XR و آیفون ۱۱ اکنون قیمتی صدها دلار کمتر از آیفون‌های جدید دارند.

اما در دنیای اندروید هم گزینه‌های خوبی یافت می‌شود. آیفون ۱۲ مینی ۷۰۰ دلار قیمت‌گذاری شده و بنابراین رقابتی مستقیم را با گوگل پیکسل ۵، سامسونگ اس ۲۰ فن ادیشن و وان‌پلاس ۸ تجربه خواهد کرد. آیفون ۱۲ از سوی دیگر با قیمت ۷۹۹ دلار عرضه می‌شود که برچسب قیمتی برای بازار پرچمدارهای مقرون‌به‌صرفه مانند وان‌پلاس ۸ پرو و موتورولا اج به حساب می‌آید.

در دنیای گران‌قیمت‌ترین موبایل‌های جهان، اصلی‌ترین رقبای اپل، گلکسی اس ۲۰ و گلکسی نوت ۲۰ سامسونگ هستند. اما موبایل‌های LG V60، موتورولا اج پلاس و Xperia 1 II و Xperia 5 II سونی هم می‌توانند محصولات‌ جدید اپل را به چالش بکشند.

رایج‌ترین سوالات راجع به خانواده آیفون ۱۲

آیا آیفون‌ ۱۲ از 5G پشتیبانی می‌کند؟

بله، هر چهار مدل در خانواده آیفون ۱۲ از 5G پشتیبانی می‌کنند.

آیا آیفون ۱۲ پورت USB-C دارد؟

متاسفانه نه. اپل امسال هم تصمیم به استفاده از پورت لایتنینگ گرفته است.

آیا آیفون ۱۲ جک هدفون دارد؟

نه، هیچکدام از مدل‌های آیفون ۱۲ همراه با جک هدفون از راه نمی‌رسند. اپل اکنون چند سالیست که پشتیبانی از جک هدفون را به طور کامل متوقف کرده و این رویکرد قرار نیست تغییر کند.

آیا آیفون ۱۲ از شارژ وایرلس پشتیبانی می‌کند؟

بله. هر چهار مدل به قابلیت جدید MagSafe مجهز شده‌اند و از شارژ وایرلس ۱۵ واتی پشتیبانی می‌کنند.

آیا آیفون ۱۲ از دو سیم کارت پشتیبانی می‌کند؟

دقیقا نه. آیفون‌های جدید از یک سیم کارت فیزیکی و یک eSIM پشتیبانی می‌کنند. eSIM تکنولوژی کاملا جدیدی در جهان است و بسیاری از کشورها هنوز به آن دسترسی گسترده ندارند.

آیا می‌توان حافظه آیفون ۱۲ را افزایش داد؟

خیر، آیفون ۱۲ درگاهی برای کارت‌های حافظه ندارد. در واقع هیچ آیفونی چنین درگاهی نداشته است.

ترکیب حافظه و رم در آیفون ۱۲ چطور است؟

آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ مینی همراه با ۴ گیگابایت رم و حافظه‌های ۶۴ یا ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایتی از راه می‌رسند.

آیفون‌های مدل پرو هم ۶ گیگابایت رم داشته و در حافظه‌های ۱۲۸ یا ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایتی قابل خرید خواهند بود.

آیا آیفون‌ها اسپیکر استریو دارند؟

بله، آیفون ۱۲ دو اسپیکر دارد که صدای استریوی بسیار باکیفیت تولید می‌کنند.

آیفون ۱۲ در چه رنگ‌هایی عرضه می‌شود؟

این موضوع بستگی به مدل دستگاه دارد. آیفون ۱۲ مینی و آیفون ۱۲ در رنگ‌های مشکی، سفید، قرمز، سبز و آبی عرضه می‌شوند. آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس هم در رنگ‌های نقره‌ای، طلایی، گرافیت و آبی به دست مشتریان خواهند رسید.

ثبت نظر

*
*