• نقد و بررسی موبایل‌های گلکسی نوت 10 و گلکسی نوت 10 پلاس

    • 12 تعداد لایک

نقد و بررسی موبایل‌های گلکسی نوت 10 و گلکسی نوت 10 پلاس

    • آریزون آریزون
    • |
    • 1398/05/19 شنبه 19 مرداد 1398
    • |
    • زمان مطالعه 15 دقیقه
    • |
    • 2001 بار بازدید شده
    • 12 تعداد لایک

برای سامسونگ کاملاْ واضح است که چه کسانی گلکسی نوت می‌خرند. به صورت معمول، خریدار گلکسی نوت کسی است که دقیقاً می‌داند چه مقدار حافظه رم و چه پردازنده‌ای درون موبایل‌اش جای گرفته است.دارندگان نوت با استفاده از استایلوس این خانواده برای تنظیم یادآورها یا نوشتن سریع متون روی نمایشگر بزرگ موبایل‌شان که به نوعی امضای این سری هست هم لذت می‌برند.

در واقع موبایل‌های سری نوت از زمانی که نخستین موبایل با نمایشگر ۵.۳ اینچی عرضه شد، صرفاً بزرگ و بزرگ‌تر شده‌اند. اما با معرفی خانواده گلکسی نوت 10، سامسونگ می‌خواهد مشتریان بیشتری را به کهکشانی‌های قدرتمند خود جذب کند و راهی هم برای افزایش جذابیت آن یافته است. برای نخستین بار، گلکسی نوت در دو اندازه و دو مدل در دسترس قرار خواهد گرفت؛ گلکسی نوت 10 و گلکسی نوت 10 پلاس. ابتدا بیایید نگاهی بیندازیم به جدول مشخصات سخت‌افزاری دو دستگاه.


نام دستگاه سامسونگ گلکسی نوت 10 سامسونگ گلکسی نوت 10 پلاس
سیستم عامل اندروید ۹ پای اندروید ۹ پای
ابعاد ۱۵۱ در ۷۱.۸ در ۷.۹ میلی متر ۱۶۲.۳ در ۷۷.۲ در ۷.۹ میلی متر
وزن ۱۶۷ گرم ۱۹۶ گرم
رنگ‌ها درخشان، مشکی، سفید، صورتی درخشان، مشکی، سفید
نمایشگر داینامیک امولد ۶.۳ اینچی داینامیک امولد ۶.۸ اینچی
رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۲۸۰ پیکسل ۱۴۴۰ در ۳۰۴۰ پیکسل
بیومتریک سنسور اثر انگشت فراصوت سنسور اثر انگشت فراصوت
پردازنده اسنپدراگون ۸۵۵ یا اگزینوس ۹۸۲۵ اسنپدراگون ۸۵۵ یا اگزینوس ۹۸۲۵
حافظه رم ۸ گیگابایت ۱۲ گیگابایت
حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت از نوع UFS3.0 ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت از نوع UFS3.0
حافظه قابل ارتقا ندارد دارد، از طریق مایکرو اس‌دی
دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسل ۱۲ مگاپیکسل
دوربین دوم ۱۲ مگاپیکسل تله‌ فوتو ۱۲ مگاپیکسل تله‌ فوتو
دوربین سوم ۱۶ مگاپیکسل فوق عریض ۱۶ مگاپیکسل فوق عریض
دوربین چهارم ندارد سنسور عمق ‌سنجی
دوربین جلو ۱۰ مگاپیکسل ۱۰ مگاپیکسل
باتری ۳۵۰۰ میلی آمپر ساعت ۴۳۰۰ میلی آمپر ساعت
شارژ تا سقف ۴۵ وات، شارژ وایرلس تا سقف ۲۵ وات، شارژ وایرلس

یک گلکسی نوت کوچک‌تر

با درنظرگیری استفاده از عبارت پلاس در نام یکی از دیوایس‌ها، به نظر می‌رسد که سامسونگ می‌خواهد به رویه پیشین خاتمه داده و یک نوت بزرگ‌تر در دسترس مشتریان خود قرار دهد. اما در واقع سامسونگ یک ورژن کوچک‌تر از موبایل پرچمدار خود ساخته است. فقط کافیست به ابعاد نمایشگر تمام موبایل‌های نوت از زمان عرضه اولین دستگاه نگاه کنید.

اول دستگاهی ۵.۳ اینچی داشتیم، بعد ۵.۵ اینچ، بعد ۵.۷ اینچ (که برای چهار سال تداوم داشت) سپس ۶.۳ اینچ و در نهایت ۶.۴ اینچ. با گذشت زمان، دیوایس‌های گلکسی نوت فقط بزرگ‌تر شده‌اند. امسال اما با گلکسی نوت 10 که ۶.۳ اینچ است، یک کاهش ابعاد داشته‌ایم و بعد نوبت به گلکسی نوت 10 پلاس می‌رسد که ۶.۸ اینچ است.

موبایل‌های گلکسی نوت 10 و گلکسی نوت 10 پلاس

هردو موبایل نوت 10 و نوت 10 پلاس به نمایشگری مجهز شده‌اند که سامسونگ آن را Infinity-O می‌نامد. این یعنی پنل جلویی هردو دستگاه تماماً با نمایشگرهایی پوشیده شده که سوراخی دایره‌ای شکل و کوچک در محل تعبیه دوربین سلفی دارند. سامسونگ اولین بار این کار را با گلکسی اس 10 و اس 10 پلاس امتحان کرد، اما سوراخ کوچک نمایشگر در این موبایل‌ها، در گوشه بالایی و سمت راست قرار داشت. در نوت‌های جدید، این بریدگی به لبه بالایی و در وسط منتقل شده و نه‌تنها مزاحمت کمتری هنگام نمایش تصاویر ایجاد می‌کند، بلکه به مانعی برای علائم وای‌فای و میزان باتری هم تبدیل نمی‌شود.

نوت 10 پلاس نمایشگری با رزولوشن Quad HD را درون بدنه‌ای جا داده که تنها ۰.۰۳ اینچ عریض‌تر از گلکسی نوت 9 است؛ برای مقایسه، نوت 9 نمایشگری ۶.۴ اینچی داشت. در همین حال، مدت نوت 10 تنها اندکی از گلکسی اس 10 بزرگ‌تر است؛ آن هم با پنلی که ۰.۲ اینچ بزرگ‌تر از پرچمدار قبلی است. لبه‌ها شکلی اندک خمیده به خود گرفته‌اند که باعث می‌شود احساس کنیم نمایشگر با طرفین دستگاه ادغام شده است.

باید سامسونگ را به خاطر این طراحی ستود. شمایل مستطیلی سری نوت به صورت معمول طوری نبود که به مذاق همه کاربران خوش بیاید، اما نوت 10 حالا شکلی همه‌پسندتر به خود گرفته است. از نظر طراحی، دستگاه شکلی سرراست‌تر پیدا کرده و بریدگی نمایشگر هم تا ۲۶ درصد کوچک‌تر از بریدگی نمایشگر گلکسی اس 10 است. و در کنار این‌ها و در راستای سادگی هرچه بیشتر، سامسونگ استفاده از جک هدفون و دکمه مخصوص بیکسبی را هم کنار گذاشته است. نتیجه نهایی دستگاهی ظریف است که به مراتب صیقلی‌تر از گلکسی نوت 9 ظاهر می‌شود.

موبایل‌های گلکسی نوت 10 و گلکسی نوت 10 پلاس

هر دو نوت جدید سامسونگ از پنل نمایشگر Dynamic AMOLED بهره‌ می‌برند که از تکنولوژی HDR10+ پشتیبانی می‌کنند و این یعنی می‌توانید منتظر رنگ‌هایی غنی و سرزنده باشید که دامنه داینامیک بالایی دارند. البته بسیاری از ما به کیفیت بسیار بالای نمایشگرهای سامسونگ عادت کرده‌ایم، اما شرکت کره‌ای دائماً راهی برای غافلگیر کردنمان می‌یابد.

نکته‌ای که اشاره به آن ضروری به نظر می‌رسد این است که نوت 10 رزولوشن Full HD+ را به نمایش در می‌آورد که برای موبایلی ۹۵۰ دلاری اندکی ناامیدکننده است. نوت 9 سال گذشته رزولوشن Quad HD داشت و تنها ۵۰ دلار گران‌تر بود. نوت 10 پلاس با قیمت پایه ۱۱۰۰ دلار عرضه می‌شود و افزون بر نمایشگر بزرگ‌تر و شفاف‌تر، باتری حجیم‌تر (۴۳۰۰ میلی‌آمپر در برابر ۳۵۰۰ میلی‌آمپر) و حافظه رم بیشتر (۱۲ گیگابایت در برابر ۸ گیگابایت) و پشتیبانی از کارت‌های حافظه مایکرو SD را در اختیارتان می‌گذارد. در نوت 10 خبری از پشتیبانی از حافظه قابل افزایش نیست و باید با ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی آن سر کنید؛ در این بین، نوت 10 پلاس مدلی ۵۱۲ گیگابایتی دارد.

اما علی‌رغم تمام این تفاوت‌ها، گلکسی نوت 10 احتمالاً کماکان جذاب‌ترین دستگاه برای مشتریان باشد. زیرا با خرید این دستگاه همچنان به استایلوس S Pen دسترسی خواهید داشت و در عین حال مجبور نیستید از نمایشگری غول‌آسا که حتی از اکثر فبلت‌های امروزی بزرگ‌تر است استفاده کنید. داشتن استایلوس روی موبایلی کوچک‌تر عالی به نظر می‌رسد و احتمالاً انتخاب اصلی اکثر مصرف‌کنندگان، نوت 10 باشد.

توانایی‌های تازه S Pen

اصلی‌ترین دلیلی که هرکسی را به استفاده از S Pen ترغیب می‌کند، امکان پیاده‌سازی آنی افکار روی نمایشگر دستگاه است. بعد از سال‎ها بهبود، سامسونگ تقریباً به بهترین تجربه ممکن از نوشتن با استایلوس دست پیدا کرده. کار با S Pen بسیار حساس، روان و راحت است. در نوت 9 سال گذشته شاهد افزودن بلوتوث به استایلوس و تبدیل کردن آن به نوعی ریموت کنترل برای تصویربرداری یا مدیریت ارائه‌ها بودیم.

موبایل‌های گلکسی نوت 10 و گلکسی نوت 10 پلاس

امسال سامسونگ با افزودن شتاب‌سنج و ژیروسکوپ به S Pen، همان قابلیت‌های قبلی را به شکلی چشمگیر بهبود داده. این یعنی نوت 10 حالا قادر به تشخیص ژست‌هایی مانند چرخاندن یا تاب دادن S Pen است. البته این قابلیت کاملاً جدید نیست و ژست‌هایی که سامسونگ آن‌ها را Air Actions می‌نامد هفته پیش با معرفی تبلت Galaxy Tab S6 رونمایی شدند. نوت 10 اما همان قابلیت‌ها را با استایلوسی کوچک‎تر ارائه می‌کند.

نخست بیایید مروری کنیم بر کارهایی که می‌توانید با قلم انجام دهید. فرض کنیم در حال استفاده از دوربین هستید و S Pen را در می‌آورید. در نوت 9، می‌توانستید دکمه‌ای را برای ثبت یک تصویر فشار دهید یا با فشار دوگانه آن، میان دوربین اصلی و سلفی سوییچ کنید. با گلکسی نوت 10، دکمه S Pen را نگه داشته و قلم را به بالا می‌چرخانید تا میان دوربین‌ها سوییچ شود. اگر هم همین کار را با تاب دادن قلم به طرفین انجام دهید، به حالت‌های تصویربرداری بیشتر دسترسی دارید و با کشیدن یک کمان روی هوا، تصویر زوم می‌شود. و بعد مثل سابق، یک بار کلیک برای ثبت تصویر کافیست.

موبایل‌های گلکسی نوت 10 و گلکسی نوت 10 پلاس

Air Action ها با گستره عظیمی از اپلیکیشن‌ها مانند پاورپوینت، تقویم و چند مدیا پلیر سازگاری خواهند داشت. سامسونگ کیت توسعه این قابلیت را در اختیار بسیاری از سازندگان نرم‌افزارهای موبایل قرار داده و باید دید که کدام یک از آن‌ها به پشتیبانی از ژست‌های گلکسی نوت 10 روی خواهند آورد.

دست‌نوشته‌های هوشمندتر

یک به‌روزرسانی که واقعاً کارآمد به نظر می‌رسد، قابلیت تشخیص دست‌خط و چکیده‌نویسی است. این قابلیت با استقاده از واحد پردازش عصبی موجود در چیپست اسنپدراگون ۸۵۵، دست‌نوشته‌های شما را ترجمه و تبدیل به متون دیجیتالی خواهد کرد.

مثلا به محض اینکه تفکراتتان را نوشتید، می‌توانید از طریق اپلیکیشن Samsung Notes، نوشته‌ها را در مایکروسافت وورد خروجی بگیرید. فرآیند تبدیل متون کمتر از یک لحظه طول می‌کشد و می‌توانید مستندات تهیه شده را به سرعت با همکارانتان به اشتراک بگذارید. ضمناً این سیستم قادر به تشخیص چیزهایی مانند خط تیره یا بولِت نیز هست.

موبایل‌های گلکسی نوت 10 و گلکسی نوت 10 پلاس

نه تنها این، بلکه لازم نیست دائماً تبدیل نوشتار را به صورت دستی فعال کنید تا دست‌نوشته‌هایتان بعداً قابل جستجو باشد. اپلیکیشن Notes تمام متن‌های شما را تبدیل می‌کند تا لیست کارهایی که برای خود نوشته‌اید را بعداً با جستجوی برای یک فعالیت خاص، به آسانی بیابید.

قابلیت‌های فیلم‌برداری

موبایل‌های گلکسی نوت 10 و گلکسی نوت 10 پلاس

دارندگان موبایل‌های نوت، افرادی هستند که بیشترین کارایی را می‌خواهند. این افراد گاهی فیلم‌برداری هم می‌کنند و از قابلیت‌های جدید مانند فوکوس زنده هنگام ضبط ویدیو لذت می‌برند. این قابلیت تازه، افکت بوکه (تاری تصویر) و جلوه‌های ویژه را به صورت همزمان با فرآیند تصویربرداری به سوژه اضافه می‌کند. در دموی سامسونگ، به نظر می‌رسد کارایی این قابلیت محشر است. موبایل به سرعت چهره سوژه را تشخیص می‌دهد و تاری پس زمینه به صورت همزمان و بدون تاخیر به تصویر اضافه می‌شود.

سامسونگ قابلیت دیگری هم به نام Zoom in Mic به گلکسی نوت 10 اضافه کرده که از چندین میکروفون دستگاه برای تعیین صدایی که در نقطه‌ای خاص از فریم شما به گوش می‌رسد استفاده می‌کند. فرض کنیم در پارک نشسته‌اید و چند نفر مشغول نواختن موسیقی در دوردست هستند. موبایل صدای موسیقی را افزایش می‌دهد و در همین حال، نویز اطراف شما یا افرادی که در حال عبور هستند کاهش می‌یابد. در تئوری با ویژگی بسیار جالبی طرف هستیم، اما برای تعیین کارایی دقیق آن باید تا عرضه دستگاه منتظر بمانیم.

ابزار دیگر گلکسی نوت 10 هم ویرایشگر ویدیوی بهبودیافته دستگاه است که به شما اجازه می‌دهد چند کلیپ را در یک تایم‌لاین ترکیب کنید، ویدیوها را ببرید یا به آن‌ها ترنزیشن، موسیقی پس‌زمینه و انیمیشن اضافه کنید. برای اینکه تایم‌لاین ویدیوها را هم به شکلی دقیق‌تر تنظیم کنید، قادر به استفاده از S Pen گلکسی نوت 10 خواهید بود. خروجی ویدیوهای ادیت شده شما به صورت مستقیم قادر به اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی هستند و بدون دانلود یک اپلیکیشن اضافه، قادر به ساخت ویدیوهایی محشر برای اینستاگرام خواهید بود.

گلکسی نوت 10 یک قابلیت دیگر هم به نام AR Doodle دارد که لزوماً کارآمد نیست اما بسیار سرگرم‌کننده ظاهر می‌شود. این قابلیت شبیه به Live Message در نوت 8 است و به شما اجازه می‌دهد تصاویری را طراحی کرده و در قالب انیمیشن برای دوستان خود بفرستید. AR Doodle به شما اجازه ثبت یک ویدیو یا تصویر می‌دهد و بعد می‌توانید طراحی‌های دلخواهتان را به یک شخص یا شی اضافه کنید. نوت 10 از اتاق مد نظر شما نقشه‌برداری کرده و محل قرارگیری طراحی‌ها را ذخیره می‌کند. در این صورت هر بار که به آن اتاق برگردید، طراحی‌هایتان هم برمی‌گردند.

پلی به دسکتاپ

سامسونگ می‌خواهد استفاده از پلتفرم DeX هم برای شما آسان‌تر باشد؛ پلتفرمی که تجربه‌ای دسکتاپی به اندروید می‌بخشد. پیش از این برای استفاده از دکس نیازمند اتصال موبایل به یک نمایشگر خارجی و ماوس یا کیبورد بودید که به شما اجازه می‌دادند چندین اپلیکیشن را درون پنجره‌هایی باز کنید که قابلیت تغییر اندازه یا قرار گرفتن روی یکدیگر دارند؛ کاملاً شبیه به آنچه معمولا روی دسکتاپ کامپیوترتان می‌بینید.

موبایل‌های گلکسی نوت 10 و گلکسی نوت 10 پلاس

در گلکسی نوت 10، با اتصال موبایل از طریق کابل USB-C به ویندوز یا لپتاپ مک، قادر به اجرای دکس روی سیستم خود خواهید بود. این کار به مراتب از اتصال یک مانیتور و کیبورد جداگانه آسان‌تر است و و بارگذاری محیط دکس هم به محض اتصال، به شکلی بسیار سریع انجام می‌شود. دکس از این پس مثل یک نرم‌افزار بومی اجرا خواهد شد و می‌توانید به فایل‌های موبایل، گالری و اپلیکیشن‌ها دسترسی داشته باشید. می‌توانید مدیا را میان لپتاپ و موبایل درگ و دراپ کنید، پیام‌هایتان را بخواهید و به آن‌ها پاسخ هم بدهید.

تمام این‌ها بسیار کارآمد به نظر می‌رسد، اما اگر قبلاً موبایلتان را به لپتاپ متصل کرده باشید، می‌دانید که انتقال فایل به آسانی دسترسی داشتن به حافظه موبایل به عنوان یک درایو اضافه در ویندوز است. در زمینه پیام فرستادن به افراد هم قبلاً این کار از طریق Android Messages یا اپلیکیشن Your Phone مایکروسافت امکان‌پذیر بود. کاری که سامسونگ با دکس انجام داده، ارائه تمام این قابلیت‌ها در یک رابط کاربری یکپارچه است. سامسونگ می‌گوید تمام کارهایی که در محیط دکس انجام می‌دهید، روی موبایل پردازش می‌شود و به همین خاطر، هیچ اطلاعاتی از دست نخواهد رفت.

موبایل‌های گلکسی نوت 10 و گلکسی نوت 10 پلاس

پل دیگری که سامسونگ با گلکسی نوت 10 میان موبایل و کامپیوتر شخصی شما زده، قابلیتی به نام Link to Windows است. این قابلیت دکمه‌ای مخصوص در تنظیمات رابط کاربری Samsung One دارد و ارتباطی با کامپیوتر مبتنی بر ویندوز 10 شما برقرار می‌کند تا نوتیفیکیشن‌هایتان را روی نمایشگر کامپیوتر دریافت کنید. برای انجام این مهم در موبایل‌های دیگر، نیازمند اپلیکیشنی مجزا هستید اما نوت 10 به صورت بومی از آن پشتیبانی می‌کند.

بازی‌های کامپیوتر، روی موبایل شما

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌هایی که قرار است به گلکسی نوت 10 سامسونگ بیاید، چیزی است که کمپانی کره‌ای آن را Play Galaxy Link می‌نامد. ایده کلی اینست که بعد از نصب چند نرم‌افزار روی کامپیوتر، قادر به استریم وایرلس بازی‌های ویدیویی روی موبایل نوت خود خواهید بود. سامسونگ هنوز به صورت دقیق اعلام نکرده که این قابلیت صرفاً از طریق وای‌فای امکان‌پذیر است یا از LTE و 5G هم پشتیبانی می‌شود یا خیر.

این قابلیت واقعاً هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد و بسیاری از ما احتمالاً دوست داریم بازی‌های محبوب‌مان مانند PUBG، دوتا ۲، کال آو دیوتی و لیگ آو لجندز را روی موبایل هوشمندمان بازی کنیم. البته هنوز چند سوال داریم که بی پاسخ مانده است. برای مثال از چه نوع کنترلرهایی پشتیبانی می‌شود؟ یا اینکه عملکرد این قابلیت در قیاس با GeForce Now انویدیا چه مزیت‌هایی به همراه خواهد داشت؟

موبایل‌های گلکسی نوت 10 و گلکسی نوت 10 پلاس

به گفته سامسونگ، گلکسی نوت 10 باریک‌ترین سیستم‌ خنک‌کننده بخار جهان را هم شامل می‌شود و ضمناً یک قابلیت Game Booster مبتنی بر هوش مصنوعی دارد که تنظیماتی مانند نرخ فریم و رزولوشن را بسته به نوع بازی‌ای که در حال تجربه‌اش هستید بهینه می‌کند. به عنوان مثال بازی Solitaire نرخ فریم به مراتب پایین‌تری نسبت به بازی فورتنایت ارائه خواهد کرد.

باقی موارد

از نظر تصویربرداری، دوربین نوت 10 و نوت 10 پلاس ساختاری یکسان دارد. یک لنز فوق عریض برای تصاویر لنداسگیپ داریم و همینطور لنزی مخصوص زوم که با گشودگی دهانه اندک بیشتری نسبت به سابق از راه می‌رسد. نوت 10 پلاس اما یک سنسور عمق‌سنجی اضافه دارد که مثل مدل 5G موبایل گلکسی اس 10، می‌توان از آن برای افکت‌ها و اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده استفاده کرد. در جلو، یک دوربین سلفی 10 مگاپیکسلی با رزولوشن مشابه به گلکسی اس 10 پلاس تعبیه شده اما گشودگی دهانه لنز آن از f/2.2 در گلکسی اس 10 پلاس به f/1.9 کاهش یافته که به نورگیری بهتر و تصاویر باکیفیت‌تر منجر می‌شود.

موبایل‌های گلکسی نوت 10 و گلکسی نوت 10 پلاس

سایر قابلیت‌های گلکسی اس 10 پلاس هم راه خود را به خانواده نوت 10 باز کرده‌اند، مانند قابلیت Wireless Powershare که به شما اجازه می‌دهد سایر دیوایس‌های سازگار با تکنولوژی Qi را از طریق قرار دادن‌شان روی پنل پشتی نوت 10 شارژ کنید. سامسونگ تکنولوژی شارژ دستگاه خود را هم بهبود داده و شارژ کامل گلکسی نوت 10 پلاس از ۰ تا ۱۰۰ درصد، با شارژر ۲۵ واتی که در جعبه دستگاه قرار گرفته، تنها یک ساعت زمان خواهد برد.

در نهایت نیز باید افزود که پرچمداران جدید سامسونگ از روز گذشته قابل پیش خریده بوده‌اند و در تاریخ ۲۳ آگوست که برابر است با یکم شهریورماه، به صورت بین المللی عرضه می‌شوند. گلکسی نوت 10 قیمتی معادل ۹۲۰ دلار دارد و اگر به دنبال برادر بزرگ‌ترش باشید، این هزینه تا ۱۱۰۰ دلار افزایش می‌یابد.

ثبت نظر

*
*