• الکسا در برابر گوگل اسیستنت در برابر سیری

    • 3 تعداد لایک

الکسا در برابر گوگل اسیستنت در برابر سیری

    • آریزون آریزون
    • |
    • 1401/07/09 شنبه 9 مهر 1401
    • |
    • زمان مطالعه 9 دقیقه
    • |
    • 1096 بار بازدید شده
    • 3 تعداد لایک

الکسا یا گوگل اسیستنت یا سیری؟ کدام دستیار صوتی امروزی برای شما گزینه بهتری است؟ انگار که مدیریت روابط میان‌فردی به اندازه کافی چالش‌برانگیز نبوده‌اند و حالا در عصری به سر می‌بریم که باید نگران صحبت کردن با انسان‌های مصنوعی هم باشیم تا بتوانیم از دیوایس‌های هوشمند خانگی خود بیشتری بهره را ببریم.

در این مقاله قرار است به مقایسه سه دستیار دیجیتالی الکسای آمازون، سیری اپل و گوگل اسیستنت بپردازیم. برای تهیه این مقاله، مجموعه‌ای از سوالات یکسان از این دستیارهای صوتی پرسیده شده، قابلیت‌هایشان در زمینه رسیدگی به لوازم هوشمند خانگی سنجیده شده و نگاهی به گزینه‌های سرگرمی‌محور، توانایی مسیریابی در جاده‌ها و خیابان‌ها، قابلیت‌های مربوط به خریدهای آنلاین و چیزهایی از این دست هم داشته‌ایم.

اگرچه این سه دستیار صوتی قابلیت‌هایی عمدتا یکسان را با خود برای مشتریان به ارمغان می‌آورند، اما هرکدام در عین حال مزایا و معایب خاص خود را نیز دارند. و البته که هر سه دستیار صوتی با سرعتی باورنکردنی رشد می‌کنند و هر روز بهتر می‌شوند.

بعد از بررسی نتایج کار، متوجه شدیم که گوگل اسیستنت بهترین دستیار صوتی کنونی بازار است و با اختلافی اندک، بهتر از الکسا ظاهر می‌شود. اما دیوایس‌های سری گوگل هوم لزوما بهتر از دیوایس‌های سازگار با الکسا ظاهر نمی‌شوند. هر خانه‌ای، موبایل هوشمند و شخصی ویژگی‌های خاص خود را دارد و بنابراین این شما هستید که راجع به بهترین دستیار صوتی بازار تصمیم‌ می‌گیرید. ضمن اینکه همیشه می‌توان از چند دستیار به صورت همزمان استفاده کرد

 

دانش عمومی

دانش عمومی

در روزهای قدیم و کودکی، زمانی که برایمان یک سوال پیش می‌آمد والدین می‌گفتند که خودمان دنبال جواب آن برویم. این روزها اما می‌توان تقریبا هر سوالی را از یک کامپیوتر پرسید. بنابراین برای تهیه این بخش از مقاله، ۲۰ پرسش یکسان را از هر دستیار صوتی پرسیده‌ایم و نتیجه به دست آمده را بررسی کرده‌ایم.

درست همانطور که در مقاله‌های مقایسه قبلی دیده‌ایم، الکسا در این حوزه دست بالا را نسبت به گوگل اسیستنت دارد، اما اختلاف عملکرد این دو دستیار صوتی به مقداری کمتر از همیشه رسیده است. الکسا به این خاطر برنده این بخش می‌شود که درون‌مایه بیشتری هنگام پاسخ دادن به هر سوال ارائه می‌کند. در واقع این دستیار صوتی تنها در ارائه پاسخ برای دو سوال شکست می‌خورد و برای مثال هنگامی که نام نخستین مدیر سازمان ملل متحد را از او می‌پرسید، نام مدیر کنونی این سازمان را اعلام می‌کند. اما گذشته از این موضوع، الکسا و گوگل اسیستنت در مجموع پاسخی واضح و دقیق برای سوالات دارند و به ندرت شما را مجبور به طرح سوال با یک جمله‌بندی متفاوت یا طرح دوباره پرسش می‌کنند.

سیری در این حوزه عملکردی ضعیف‌تر از همه دارد، اما کارمندان اپل نیز پیشتر بارها به این نکته اشاره کرده‌اند که دستیار صوتی‌شان اساسا برای پاسخ دادن به سوالات این چنینی ساخته نشده. سیری بعد از شنیدن حدودا یک چهارم از سوالات معذرت‌خواهی کرده و می‌گوید که قادر به یافتن پاسخ مورد نظر نیست. در موارد دیگر نیز سیری نمی‌تواند اطلاعاتی که می‌خواهید را فراهم آورد و اطلاعاتی عمدتا به‌دردنخور ارائه می‌کند: برای مثال وقتی از او می‌پرسید که نام میانی هری اس. ترومن چیست، می‌گوید «من هری و اس را پیدا کردم».

در این موارد، معمولا همان سوالی که پیشتر روی اسپیکر صوتی هوم‌پاد پرسیده شده، بار دیگر روی آیفون طرح شده. روی موبایل هوشمند اپل نیز سیری معمولا لیستی بلند بالا از نتایج جستجو را به نمایش در می‌آورد و در موارد بسیار معدودی، با استفاده از فهرست‌های موجود در وب‌سایت‌های مختلفی به پاسخی دقیق می‌رسد. از سوی دیگر، سیری تنها دستیار صوتی است که به برخی سوالات پاسخی‌ دقیق‌تر می‌دهد و از کاربر راهنمایی می‌خواهد. برای مثال وقتی از این دستیار می‌پرسید که مدت زمان فیلم اونجرز چند دقیقه است، سیری از شما می‌پرسد که از میان انبوه فیلم‌های موجود در فرنچایز اونجرز، دقیقا کدام نسخه را مد نظر دارید.

نتایج کار گوگل اسیستنت شباهت بسیار زیادی به نتایج کار الکسا دارند. این دستیار صوتی معمولا پاسخ‌هایی قانع‌کننده و سریع، با درون‌مایه درست می‌دهد،‌ اما هوش مصنوعی گوگل در عین حال نمی‌تواند سوال «چرا آسمان آبی است» را درک کند.

رده‌بندی بهترین دستیارهای صوتی از نظر دانش عمومی: ۱. الکسا ۲. گوگل اسیستنت ۳. سیری

 

موزیک و پادکست

موزیک و پادکست

موزیک باید یکی از آن حوزه‌هایی باشد که تمام دستیارهای صوتی و هوشمند بهترین عملکرد خود را در آن به نمایش می‌گذارند. هرکدام از این دستیارهای صوتی مشخصا با سرویس‌های استریم موسیقی کمپانی‌های سازنده خود ادغام شده‌اند و در برخی موارد با اپلیکیشن‌های استریم موسیقی شخص ثالث هم سازگاری دارند. وقتی از الکسا می‌خواهیم که موسیقی «Paint it Black» از گروه رولینگ استونز را پخش کند به سرویس استریم Music Unlimited آمازون متصل می‌شود و سیری هم به سراغ اپل موزیک می‌رود. در این بین حتی اگر اشتراک هیچ‌یک از سرویس‌های پشتیبانی شده از سوی گوگل اسیستنت را در اختیار نداشته باشید هم Paint it Black همراه با پلی‌لیستی شامل دیگر آهنگ‌های رولینگ استونز درون یوتیوب موزیک پخش می‌شود.

 

سرویس‌های استریم موسیقی پشتیبانی شده

سرویس های استریم

وقتی خواستار پخش موسیقی آپ‌بیت دهه ۸۰ میلادی و جاز کرانه غربی آمریکا می‌شویم، هر سه دستیار صوتی به این خواسته پاسخ داده و به سراغ ایستگاه‌هایی می‌روند که کاملا با این خواسته‌ها مطابقت دارند.

از منظر توانایی یافتن و پخش پادکست‌ها، هر سه دستیار صوتی پیشرفت قابل توجهی طی سال‌های اخیر به خود دیده‌اند، اما کماکان با مشکلاتی کوچک و بزرگ نیز مواجه می‌شوند. اگرچه هر دستیار به راحتی آخرین اپیزودهای دو پادکست «Wait Wait... Dont Tell Me» و «The Incomparable» را پخش می‌کنند، الکسا نتوانست آخرین اپیزود پادکست «Dragon Friends» را به راحتی بیابد و در عوض به پخش پادکستی با موضوع مشابه پرداخت.

هر سه دستیار صوتی از قابلیت صدای چند اتاقه بهره می‌برند و این یعنی می‌توانند از طریق موبایل هوشمند شما، چندین اسپیکر مختلف را به یکدیگر متصل و با هم همگام‌سازی کنند. الکسا از پخش موسیقی از سرویس‌های استریم روی اسپیکرهای Sonos هم پشتیبانی می‌کند و در این بین گوگل اسیستنت قادر به برقراری ارتباط با تمام اسپیکرهایی است که به سخت‌افزار کروم‌کست مجهز هستند. هوم‌پاد اپل هم قابلیت AirPlay 2 را در خود جای داده و بنابراین سیری می‌تواند صدا را روی تمام اسپیکرهای موجود در خانه و همینطور اپل تی‌وی پخش کند.

اما هم گوگل اسیستنت و هم الکسا به صورت پیش‌فرض روی برخی اسپیکرهای هوشمند شخص ثالث بازار نیز تعبیه شده‌اند. تنها راه برای استفاده از سیری روی یک اسپیکر هوشمند، خرید یکی از اسپیکرهای هوم‌پاد خود شرکت اپل است.

رده‌بندی بهترین دستیارهای صوتی از نظر پخش موسیقی و پادکست: ۱. گوگل اسیستنت و سیری (مساوی) ۲. الکسا

 

سرگرمی

سرگرمی

ادغام شدن با لوازم سرگرمی‌محور خانگی یکی از باحال‌ترین قابلیت‌هایی است که روی دستیارهای صوتی هوشمند امروزی می‌یابید. با الکسای آمازون، کاربران قادر به کنترل کردن گستره وسیعی از لوازم مختلف مانند Amazon Fire TV و Fire TV Stick و Fire TV Edition هستند و از آن می‌توان برای باز کردن اپلیکیشن‌ها، سرک کشیدن به گوشه و کنارهای رابط کاربری، بازی کردن و کنترل مدیا بهره گرفت. گوگل هم به صورت مشابه امکان کنترل مدیا را روی دیوایس‌های مجهز به کروم‌کست فراهم کرده. اما محصول گوگل تنها چند سرویس معدود ارائه می‌کند و برای استفاده از برخی اپلیکیشن‌ها، باید نخست آن‌ها را روی موبایل هوشمند خود لینک کنید. افزون بر این‌ها، الکسا و گوگل اسیستنت می‌توانند دیوایس‌ها را به کمک ابزارهای میانی شخص ثالث نظیر Harmony Hub شرکت لاجیتک کنترل کنند.

در این بخش، سیری در جایگاهی منحصر به فرد قرار گرفته. به لطف آپدیت نرم‌افزاری اخیر این دستیار، اکنون می‌توانید از سیری روی آیفون یا هوم‌پاد برای کنترل پخش موسیقی یا پادکست روی اپل تی‌وی یا اسپیکرهای ایرپلی استفاده کنید. اما سیری نمی‌تواند قابلیت‌هایی دیگر مانند روشن و خاموش کردن دیوایس‌ها، باز کردن اپلیکیشن‌ها یا پخش ویدیو را با خود به ارمغان آورد.

لاین‌آپ کنونی اپل تی‌وی به صورت پیش‌فرض از سیری به عنوان ریموت بهره می‌برد و بنابراین قادر به انجام کارهای بسیار بیشتری خواهید بود: مانند اسکیپ کردن درون یک ویدیو، روشن کردن زیرنویس یا باز کردن اپلیکیشن‌ها. اما اگر نیازمند یافتن ریموت کنترل مخصوص اپل تی‌وی باشید همه‌چیز شکلی دشوار به خود می‌گیرد و سیری مبتنی بر اپل تی‌وی از هیچ‌گونه ادغام با سرویس‌های شخص ثالث پشتیبانی نمی‌کند.

اگرچه این قابلیتی نیست که در ایران آنقدرها کاربردی به حساب آید، اما در مجموع بررسی آن برای مقایسه دستیارهای صوتی ضروری است. در کشورهای توسعه‌یافته از این سه دستیار صوتی می‌توان برای سفارش بلیت سینما استفاده کرد و وقتی چنین کاری انجام می‌دهید، در واقع متحمل زحمت بیشتری نسبت به استفاده از یک مرورگر وب عادی می‌شود. الکسا از قابلیت Atom Tickets برخوردار است که عملکردی کند و پرزحمت دارد: هنگام استفاده از این قابلیت با سیستم پرداخت Amazon Pay بارها با خطا روبه‌رو خواهید شد، اما در عوض امکان خرید بلیت در سینماهایی که صندلی رزرو شده دارند نیز مهیا است.

سیری روی هوم‌پاد قادر به تهیه بلیت سینما نیست، اما روی موبایل‌های آیفون می‌توانید به کمک این دستیار از برخی صفحات عبور کرده و در نهایت سر از اپلیکیشن Fandango درآورید که به صورت خاص برای خرید بلیت سینما ساخته شده.

گوگل اسیستنت هم به صورت مشابه در مدت زمانی کوتاه نمی‌تواند برنامه اکران فیلم‌ها در سینماهای نزدیک را نشان دهد و در نهایت کاربر به استفاده از موبایل و یک اپلیکیشن خرید بلیت وادار می‌کند. در مجموع کار با گوگل اسیستنت در این زمینه شکلی سرراست‌تر دارد، اما هنوز نمی‌توان گفت که به سطحی از تکنولوژی دست پیدا کرده‌ایم که بتوانیم صرفا با فرمان‌های صوتی بلیت سینمای بخریم.

رده‌بندی بهترین دستیارهای صوتی از نظر سرگرمی: ۱. الکسا ۲. گوگل اسیستنت ۳. سیری

 

سفارش غذا، رزرو رستوران و دریافت دستور غذا

سفارش غذا

هر سه دستیار صوتی می‌توانند رستوران‌های باکیفیت اطراف را به شما نشان و پیشنهاد دهند. از سوی دیگر می‌توانید اطلاعات کلی مانند آدرس، امتیاز کاربران و قیمت‌گذاری‌ها را با این دستیارها به دست آورید.

هیچ‌کدام از این سه دستیار نمی‌توانند در رویه ثبت سفارش به شما کمکی برسانند و در بهترین حالت لیستی از رستوران‌های اطراف را برای شما به ارمغان می‌آورند: در بدترین حالت نیز این امکان وجود دارد که هنگام ثبت سفارش غذا با الکسا، این دستیار صوتی در صدد ثبت یک سفارش در فروشگاه‌ خرده‌فروشی آمازون برآید. گوگل اسیستند گاهی از اوقات نمی‌تواند از فرمان‌های پیشین عبور کند و حتی وقتی به سراغ یک رستوران جدید می‌روید هم کماکان به نمایش اطلاعات مربوط به رستوران قبلی می‌پردازد. این مشکلی اندک عجیب و گیج‌کننده است که توضیحی منطقی برای آن نمی‌یابیم.

رزرو میز در رستوران با الکسا جواب می‌دهد، اما باید پروسه‌ای چند مرحله‌ای و اندک آزاردهنده را پشت سر بگذارید. سیری هم روی موبایل‌های آیفون قادر به انجام کاری مشابه است اما نیازمند تعامل گسترده از سوی کاربر و همینطور استفاده از اپلیکیشن OpenTable خواهد بود. گوگل هوم شما را به سمت استفاده از اپلیکیشن گوگل اسیستنت روی موبایل‌ هوشمند سوق می‌دهد و سیری روی اسپیکر هوشمند هوم‌پاد هم بدون تعارف از رسیدگی به چمیم خواسته‌ای سر باز می‌زند.

وقتی نوبت به دریافت دستورالعمل‌های مربوط به مواد خوراکی می‌رسد، گوگل به راحتی قادر به یافتن دستورالعمل‌ها خواهد بود و حتی شما را به صورت قدم به قدم راهنمایی می‌کند. الکسا در این زمینه دومین عملکرد قابل قبول را دارد و علاوه بر ارائه دستورالعمل‌های گوناگون، لیستی از مواد مورد نیاز به همراه می‌آورد و می‌توانید دستورالعمل را درون اپلیکیشن الکسا نیز دریافت و ذخیره‌سازی کنید. سیری روی هوم‌پاد نمی‌تواند در این زمینه به کاربران کمک کند و روی آیفون هم دستیار اپل شما را به جستجو در سطح وب هدایت می‌کند و عملا به‌دردنخور ظاهر می‌شود.

رده‌بندی بهترین دستیارهای صوتی از نظر سفارش غذا، رزرو رستوران و دریافت دستور غذا: ۱. گوگل اسیستنت ۲. سیری و الکسا (مساوی)

 

خرید آنلاین

خرید آنلاین

خرید محصولات و لوازم مختلف با استفاده از فرمان‌های صوتی در نگاه نخست مثل قابلیتی فوق‌العاده به نظر می‌رسد، اما در عمل شکلی بسیار پرزحمت و آزاردهنده دارد. الکسا باید در این زمینه دست بالا را داشته باشد، عمدتا به خاطر اینکه به شکلی سخت‌گیرانه با سرویس بزرگ‌ترین خرده‌فروشی آنلاین جهان، یعنی آمازون ادغام شده است. الکسا ظاهر بهترین عملکرد را با جستجوهای کاربران در کاتالوگ آمازون دارد. بنابراین باید نخست از جستجو استفاده کرده و سپس محصولی که با عبارت جستجو شده سازگار است را به لیست خرید اضافه کنید. در غیر این صورت ممکن است شاهد عملکردی ناپایدار باشید.

الکسا در پاره‌ای از مواقع دستورات کاربر را اشتباه دنبال می‌کند. بنابراین در حالی که به خوبی می‌تواند به فرمان «دستمال کاغذی سفارش بده» پاسخ دهد، هنگام خرید چیزی مانند بازی ویدیویی Destiny 2 ابتدا یک وسیله جانبی برای این بازی را در سبد خرید قرار می‌دهد و بعد هم به سراغ یک کتاب کاملا نامرتبط می‌رود. در نهای هم وقتی یک نسخه مشخص از این بازی برای کنسول ایکس باکس را انتخاب می‌کنید، دستیار صوتی الکسا به افزودن نسخه لیمیتد Destiny به سبد خرید می‌پردازد. بنابراین در نهایت مجبور می‌شوید سفارش خود را روی اپلیکیشن موبایل آمازون تکمیل کنید.

در تست صورت گرفته، گوگل اسیستنت عملکردی نسبتا مشابه به الکسا دارد، هرچند که هوش مصنوعی گوگل به خوبی توضیح می‌دهد که روند سفارش کالا به صورت آنلاین چطور کار می‌:ند و بنابراین با ذهنیتی روشن وارد ماجرا می‌شوید. نه‌تنها این هوش مصنوعی دستمال کاغذی و بازی Destiny 2 را به درستی به سبد خرید اضافه می‌کند، بلکه این را نیز می‌گوید که سفارش شما به صورت رایگان ارسال می‌شود. اما بعد ممکن است در سیکل تایید کردن قوانین استفاده از سرویس گیر کنید و بالاخره مجبور شوید سفارش را درون اپلیکیشن گوگل اسیستنت تکمیل کنید.

سیری هم ضعیف‌ترین عملکرد را دارد. روی اسپیکر هوشمند هوم‌پاد، تقاضا برای دستمال کاغذی شما را به هیچ جایی نمی‌رساند و وقتی هم که خواستار بازی Destiny 2 می‌شوید، سیری می‌گوید که قادر به جستجو برای کتاب‌ها نیست. حتی روی موبایل‌های هوشمند آیفون هم شاهد عملکردی بهتر از این نیستید.

رده‌بندی بهترین دستیارهای صوتی از نظر خرید آنلاین: ۱. الکسا و گوگل اسیستنت (مساوی) ۲. سیری

 

ارتباطات

ارتباطات

گاهی از اوقات از تعامل با یک ربات خسته شده و می‌خواهید با انسانی واقعی صحبت کنید. خوشبختانه هر سه دستیار صوتی مورد نظرمان در این مقاله می‌توانند شما را به مخاطبان مورد نظرتان متصل کنند.

با الکسا، قادر به برقراری تماس و ارسال پیام در فرم صوتی یا متنی به هر کاربر دیگری در لیست مخاطبان خود که از الکسا استفاده می‌کند هستید (از جمله آن‌هایی که تنها اپلیکیشن الکسا روی موبایل‌های هوشمند را دارند). از سوی دیگر می‌توانید با شماره تلفن هرکسی که او را در لیست مخاطبان خود دارید تماس تلفنی برقرار کنید. پیام‌های متنی استناندارد اما تنها زمانی کار می‌کنند که اپلیکیشن الکسا را روی موبایل اندرویدی خود دریافت کرده باشید. وقتی این اپلیکیشن را راه می‌اندازید، تماس‌ها حتی از شماره تلفن واقعی خودتان برقرار می‌شوند.

اگر اسپیکر هوشمند Echo Show را در اختیار داشته باشید، قادر به برقراری تماس ویدیویی با دیگر صاحبان این دیوایس هوشمند هستید و برای این کار باید از اپلیکیشن اسمارت‌فون الکسا استفاده کنید. و الکسا از قابلیت Intercom برخوردار است که به شما اجازه می‌دهد پیامی را به تمام دیوایس‌های اکو موجود در خانه خود مخابره کنید.

به صورت مشابه، گوگل اسیستنت به شما اجازه می‌دهد که با هرکسی در لیست مخاطبان خود تماس تلفنی برقرار کنید، اما تماس‌ها با شماره گوگل وویس شما برقرار می‌شوند و یا این شماره به نمایش درمی‌آید یا مخاطب شاهد شماره‌ای ناشناس خواهد بود. اما بدون استفاده از تکنولوژی IFTTT قادر به ارسال پیام متنی با دستیار صوتی گوگل اسیستنت نیستید. برخلاف الکسا، گوگل اسیستنت قادر به برقراری تماس‌های بین‌المللی هم هست، البته به شرطی که اکانت خود را با حساب کاربری Google Fi همگام‌سازی کرده باشید یا اکانت گوگل وویس شما از اعتبار کافی برخوردار باشد.

روی اسپیکر هوشمند هوم‌پاد، سیری به شما اجازه می‌دهد که به برقراری تماس یا ارسال متن بپردازید، اما رابط کاربری ارسال پیام شکلی بسیار پیچیده دارد و بیش از یک راه برای برقراری ارتباط با مخاطب مد نظرتان خواهید یافت. سیری روی آیفون ساختاری سرراست‌تر دارد و امکان نگارش و ارسال ایمیل را نیز فراهم می‌آورد و ضمنا سیری پیام‌های متنی و ایمیل‌ها را نیز با صدای بلند برایتان می‌خواهند. هوش مصنوعی اپل با برخی اپلیکیشن‌های مخصوص تماس و پیام‌رسانی مانند وایبر و واتس‌اپ هم ادغام شده است. سیری می‌تواند تماس‌های بین‌المللی برقراری کند و تنها دستیار صوتی جهان است که به هنگام ضرورت، با شماره‌های مربوط به فوریت‌های پزشکی تماس می‌گیرد.

رده‌بندی بهترین دستیارهای صوتی از نظر ارتباطات: ۱. سیری ۲. گوگل و الکسا (مساوی)

 

مسیریابی

مسیریابی

وقتی می‌خواهید از خانه خارج شوید، احتمالش خیلی زیاد است که به استفاده از دستیار صوتی خود برای یافتن بهترین مسیر ممکن وسوسه شوید.

سیری روی دیوایس‌های آیفون عملکردی بسیار خوب از نظر مسیریابی دارد. نه‌تنها این دستیار صوتی به شما می‌گوید که حدودا چقدر طول می‌کشد تا به مقصد مد نظر خود برسید، بلکه به مسیریاتبی پرداخته و ناوبری مبتنی بر جی‌پی‌اس را نیز به صورت خودکار فعال می‌کند. درحالی که سیری قادر به ارائه خدمات مسیریابی براساس حمل و نقل عمومی هم هست، اما از نظر پاسخ دادن به سوالات مربوط به ترافیک عملکردی متوسط دارد و صرفا شما را روانه اپلیکیشن اپل مپس در سیستم عامل iOS می‌کند.

سیری روی هوم‌پاد می‌تواند مدت‌زمانی تخمینی و مسیری اصلی (مثلا از طریق بزرگراه) در اختیار شما بگذارد اما قادر به ارسال اطلاعات مسیریابی به موبایل‌های آیفون نیست. بنابراین چه به صورت خودکار و چه دستی امکان اشتراک‌گذاری مسیر وجود ندارد و این مثل فرصتی از دست رفته به نظر می‌رسد. نکته‌ای که بسته به نظر خودتان می‌تواند مثبت یا منفی باشد اینکه وقتی از سیری راجع به ترافیک در تقاطع‌های محلی می‌پرسید، رویکردی صادقانه در قبال کمبودهای خود در پیش گرفته و می‌گوید که اطلاعات چندانی راجع به این موضوع در اختیار ندارد.

گوگل اسیستنت در اینجا بهترین عملکرد خودش را به نمایش می‌گذارد. این دستیار صوتی نه‌تنها می‌تواند تخمینی بسیار دقیق در اکثریت مواقع ارائه کند، بلکه تنها دستیاری است که تقریبا از تمام مسیرها (مسیر دوچرخه، حمل و نقل عمومی و غیره) پشتیبانی می‌کند و پیشنهادات معقول راجع به آن‌ها می‌دهد. این دستیار ضمنا بهتر از تمام رقبای خود تصویری کلی راجع به وضعیت ترافیک در محیط پیرامون ترسیم می‌کند و می‌تواند مسیریابی را به اپلیکیشن گوگل اسیستنت روی موبایل هوشمند بفرستند تا از آن‌جا به هریک از سرویس‌های گوگل مپس، اپل مپس یا ویز متصل شده و سفر خود را آغاز کنید.

در این حوزه ضعیف‌ترین عملکرد متعلق به الکسای آمازون است. مسیریابی این هوش مصنوعی در محیط‌های بومی قابل قبول است، اما از نظر مسیرهای ترانزیت و حمل و نقل عمومی عملکردی تقریبا افتضاح دارد. وقتی هم که خواستار اطلاعات مربوط به ترافیک در تقاطع‌های محلی می‌شوید، الکسا ناگهان می‌خواهد شما را به بزرگراهی در فاصله ۲۰۰۰ کیلومتری هدایت کند.

رده‌بندی بهترین دستیارهای صوتی از نظر مسیریابی: ۱. گوگل اسیستنت ۲. سیری ۳. الکسا

 

دسترس‌پذیری

دسترس‌پذیری

یک دستیار صوتی اگر درست در همان زمان و مکانی که به آن نیاز دارید کار نکند، اساسا به هیچ دردی نمی‌خورد. علاوه بر گستره وسیع دیوایس‌های مورد پشتیبانی از سوی الکسا، از اسپیکرهای دات گرفته تا اکو پلاس، آمازون به همکاری با انبوهی از تولیدکنندگان شخص ثالث پرداخته تا الکسا را به دیوایس‌های هوشمند آن‌ها بیاورد و بنابراین اکنون می‌توانید اسپیکرهایی بسیار ارزان‌قیمت (مانند محصولات Anker) را بیابید که با الکسا سازگاری نشان می‌دهند. اگر هم به دنبال کیفیت صدای بهتر باشید می‌توانید به سراغ Sonos One بروید که به صورت پیش‌فرض به گوگل اسیستنت و الکسا مجهز شده. حتی موبایل‌هایی مانند موتو ایکس موتورولا، ال‌جی V35 و موتو G7 هم دستیار الکسا را در خود جای داده‌اند. آمازون ضمنا به عرضه یک نمایشگر هوشمند به نام Echo Show هم پرداخته که از نمایشگرش برای هرکاری، از نمایش تایمرها گرفته تا پخش ویدیو و برقراری تماس ویدیویی استفاده می‌کند.

گوگل از طرف دیگر دو ورژن کوچک‌تر از اسپیکر Home را عرضه کرده، یکی از این مدل‌ها (Mini) روی قیمت‌گذاری پایین‌تر متمرکز است و دیگری (Max) روی ارائه کیفیت صدای قابل قبول. این شرکت به همکاری با شرکای شخص ثالث می پردازد و گوگل اسیستنت روی هر دو پلتفرم اصلی در دنیای موبایل‌های هوشمند، یعنی اندروید و iOS در دسترس قرار گرفته. اما باید این نکته مهم را نیز خاطر ناشن کرد که از نظر شمار قابلیت‌های در دسترس، روی سیستم عامل موبایل اپل با محدودیت‌های بیشتری نسبت به اندروید روبه‌رو خواهید شد.

درست مثل آمازون، گوگل هم یک نمایشگر هوشمند ساخته و روانه بازار کرده که Home Hub نام دارد و اواخر سال ۲۰۲۱ میلادی هم یک مدل ثانویه به نام Nest Hub Max را به دست مشتریان خواهد رساند. این مدل جدید قرار است نمایشگری بزرگ‌تر داشته باشد و برای پشتیبانی از تماس‌های ویدیویی، به دوربین مجهز می‌شود. گوگل اسیستنت با نمایشگرهای هوشمند شخص ثالث مانند Lenovo Smart Display هم سازگار است و بنابراین محدود به محصولات خود گوگل نخواهید بود.

اپل در این بین به توزیع گسترده دستیار صوتی خود در تمام دیوایس‌هایش پرداخته است و بنابراین رد پای سیری را درون آیفون، آیپد و اپل واچ، اپل تی‌وی و دیوایس‌های مک خواهید یافت. این کمپانی اسپیکر هوشمند هوم‌پاد را نیز روانه بازار کرده که روی کاغذ پلتفرمی عالی برای سیری به نظر می‌رسد، اما محدودیت‌های زیادی از نظر قابلیت‌های متکی بر این دستیار صوتی دارد. از سوی دیگر اپل هیچوقت نمایشگری هوشمند روانه بازار نکرده و دیوایس‌های iOS همواره نقش همان نمایشگرهای هوشمند را برای دستیار سیری داشته‌اند.

وقتی از نظر شمار کشورهای پشتیبانی شده به موضوع نگاه کنیم، سیری دست بالا را نسبت به رقبای خود دارد. دستیار صوتی اپل اکنون در بیش از ۳۰ کشور جهان و با پشتیبانی از ۲۰ زبان مختلف عرضه شده و گاهی از گویش‌های متفاوت هم پشتیبانی می‌کند. البته لازم به اشاره است که تمام قابلیت‌های سیری را در تمام زبان‌ها و کشورهای مورد پشتیبانی نخواهید یافت.

برای مقایسه، گوگل هوم و گوگل هوم مینی تنها در ۲۰ کشور در دسترس قرار گرفته‌اند و تنها از زبان‌های انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی، اسپانیایی، کره‌ای، سوئدی، نروژی، لهستانی، دانمارکی و ژاپنی پشتیبانی می‌کنند. اما گوگل اسیستنت قادر به پشتیبانی از ورژن‌های مختلف از زبانی یکسان است. و در نهایت الکسا تنها از زبان انگلیسی (بریتانیایی و آمریکایی) و آلمانی پشتیبانی می‌کند، اما راهش را به کشورهای زیادی از جهان باز کرده است.

رده‌بندی بهترین دستیارهای صوتی از نظر دسترس‌پذیری: ۱. سیری ۲. گوگل اسیستنت ۳. سیری

 

تشخیص صدا

تشخیص صدا

یکی از مهم ترین ویژگی‌هایی که می‌توان در هر دستیار صوتی یافت، اینست که اتکاپذیری بالا داشته و در هر شرایطی قادر به تشخیص صدای کاربر و فرمان‌های او باشد. بنابراین باید بررسی کرد که هنگام استفاده از هر دستیار صوتی، هر چند وقت یک‌بار مجبور به تکرار جمله یا فرمان خود هستید. در این زمینه، هر سه هوش مصنوعی عملکردی واقعا خوب دارند و به ندرت از شما می‌خواهند که جمله خود را تکرار کنید.

شرایط زمانی دشوارتر و گیج‌کننده می‌شود که چندین شخص در یک خانه زندگی کرده و به استفاده از یک دیوایس مشترک برای رسیدگی به فرمان‌های صوتی بپردازند. هر دستیار صوتی سعی کرده با روش خودش به این چالش رسیدگی کند. هم گوگل هوم و هم آمازون اکو اکنون از چندین پروفایل صوتی گوناگون پشتیبانی می‌کنند و بنابراین می‌توانید دستگاه را با صدای مخصوص به خودتان تعلیم داده و در نهایت، پاسخ‌هایی حدودا شخصی‌سازی شده دریافت کنید.

Voice Match گوگل پیشرفته‌ترین راهکار در این زمینه به حساب می‌آید و قادر به پشتیبانی از تقویم‌ها، پروازها، پرداخت‌ها و تصاویر شخصی‌سازی شده است. حتی می‌توانید با این قابلیت تعیین کنید که به صورت پیش‌فرض استفاده از کدام سرویس پخش مدیا را ترجیح می‌دهید. اما کم هم پیش نمی‌آید که هوش مصنوعی گوگل قادر به تشخیص صدای یک شخص خاص نباشد و در چنین شرایطی تا زمانی که مجددا Voice Match را تعلیم ندهید، قادر به دسترسی به داده خود نیستید. در این بین الکسا تنها از خریدها، تماس و گزینه‌های پخش مدیای معدود و شخصی‌سازی شده پشتیبانی می‌کند.

اپل رویکردی اندک متفاوت را با دستیار سیری در پیش گرفته است: پیش از اینکه قادر به استفاده از قابلیت «Hey, Siri» برای بیان جمله خود روی دیوایس‌های iOS باشید، باید سیری را به گونه‌ای تعلیم دهید که تنها صدای شما را بشناسد. این باعث می‌شود که دستیار مورد اشاره اطلاعات شخصی شما را در اختیار کسی دیگر قرار ندهد، آن هم روی تمام دیوایس‌ها از جمله آیفون و آیپد.

با این همه سیری روی هوم‌پاد معمولا این قابلیت را نادیده گرفته و به تمام فرمان‌های صوتی «Hey, Siri» پاسخ می‌دهد، مگر اینکه به صورت فعالانه در حال استفاده از موبایل آیفون خود باشید. این دستیار صوتی هیچ‌گونه قابلیت پشتیبانی از چندین نفر را نیز در خود جای نداده و به این ترتیب سیری در پایین‌ترین رده قرار می‌گیرد.

الکسا و گوگل اسیستنت ضمنا دو قابلیت مرتبط با صوت دارند که باید به آن‌ها اشاره کرد: نخست اینکه هر دو از یک حالت دلخواه به نام «Follow-Up» بهره می‌برند و این یعنی برای چند ثانیه بعد از رسیدگی به یک دستور صوتی فعال باقی می‌مانند تا قادر به بیان یک فرمان صوتی دیگر باشید. این حالت به صورت پیش‌فرض روی هر دو دستیار صوتی خاموش است، زیرا می‌تواند به شکلی ناخواسته کاربران را دچار مشکل کند. بعد از این هم نوبت به قابلیت تشخیص کلمه «و – And» می‌رسد. بنابراین می‌توانید به الکسا و گوگل اسیستنت بگویید که «چراغ‌های دفتر را خاموش کن و چراغ‌های اتاق پذیرایی را روشن کن» و این دو دستیار تفاوت میان دو فرمان را تشخیص خواهند داد.

رده‌بندی بهترین دستیارهای صوتی از نظر تشخیص صدا: ۱. گوگل اسیستنت ۲. الکسا ۳. سیری

توسعه پذیری

قابلیت‌های داخلی و پیش‌فرض معرکه هستند، اما گاهی از اوقات کاربران نیازمند قابلیتی هستند که لزوما درون پکیج اصلی یک محصول یافت نمی‌شود. در چنین شرایطی ممکن است به سراغ گزینه‌های شخص ثالث بروید و از این نظر، سه پلتفرم مورد نظرمات تفاوت‌هایی چشمگیر با یکدیگر دارند.

الکسا در حال حاضر از بیش از ۷۰ هزار «مهارت» که توسط توسعه‌دهندگان شخص ثالث ساخته شده‌اند پشتیبانی می‌کند. تمام این مهارت‌ها به بی‌نقص‌ترین شکل ممکن ساخته نشده‌اند، اما به احتمال زیاد همواره قادر به یافتن افزونه‌ای سازگار با نیازهای خود خواهید بود. و حتی اگر چنین افزونه‌ای را نیابید، با استفاده از سرویس وب IFTTT می‌توانید مهارتی ساده بسازید یا روتین‌های ساده را از طریق اپلیکیشن الکسا تنظیم کنید. این کمپانی حتی قالب‌هایی آماده برای اپلیکیشن‌های ساده ارائه کرده و به عنوان مثال می‌توانید بازی‌های ساده یا اطلاعات راهنما برای میهمانان بسازید. این قابلیت از طریق Alexa Blueprints در اپلیکیشن الکسا قابل دسترسی است.

گوگل به شکلی متفاوت به سراغ این ماجرا رفته است. گوگل اسیستنت ادعا می‌کند که بیش از ۱ میلیون قابلیت دارد که نام «Dubbed Actions» برای آن‌ها در نظر گرفته شده و اساسا تمام قابلیت‌های مورد نیاز احتمالی کاربران را از میان محصولات شخص ثالث و فرست پارتی بیرون می‌کشد. به این ترتیب مقایسه مستقیم با مهارت‌های الکسا کار دشواری است. گوگل ضمنا از ادغام با IFTTT پشتیبانی می‌کند و بنابراین قادر به ساخت اعمال شخصی‌سازی شده هستید و برای این کار نیازی به هیچ‌گونه دانش واقعی در حوزه برنامه‌نویسی ندارید.

اپل چند راهکار مختلف در نظر گرفته که باعث می‌شوند اپلیکیشن‌های شخص ثالث با دستیار صوتی سیری سازگاری داشته باشند: یک راه مجموعه‌ای از اپلیکیشن‌های کوچک است که اپل آن‌ها را در دسته‌بندی‌های مشخصی مانند برقراری تماس و ارسال پیام، هم‌سفری آنلاین، ارسال پول و ساخت لیست کارهایی که باید انجام شوند ساخته است. اما اپل از سوی دیگر به شکل قابل توجهی قابلیت‌های شخصی‌سازی سیری از سوی کاربران را بهبود بخشیده و شاهد «میانبرهای سیری» نیز هستیم و به کمک آن با بیان یک حمله مشخص، می‌توانید مجموعه‌ای از اعمال مختلف را زنجیره‌وار به دستیار صوتی بسپارید. این قابلیت هم با اپلیکیشن‌های خود اپل و هم اپلیکیشن‌های شخص ثالث سازگاری دارد.

بهترین دستیارهای صوتی از نظر توسعه‌پذیری: ۱. الکسا ۲. گوگل اسیستنت و سیری (مساوی)

 

جمع‌بندی

به عنوان جمع‌بندی باید گفت که گوگل اسیستنت و الکسا در این مقایسه بیشترین امتیاز را به دست می‌آورند، اما گوگل با اختلافی اندک بهتر از الکسا ظاهر شده و بنابراین جایگاه نخست را رده‌بندی از آن خود می‌کند. سیری در این بین سومین دستیار صوتی برتر این روزها به حساب می‌آید، اما باز هم با اختلافی نه‌چندان زیاد. در مجموع هر سه دستیار صوتی مورد نظرمان توانمندتر از همیشه شده‌اند و می‌توانند در گستره وسیعی از حوزه‌های مختلف به نیازهای کاربران رسیدگی کنند.

ثبت نظر

*
*